Progi 2014 – prognoza

Tegoroczne prognozowanie znacznie utrudnia nam brak publikacji przez OKE oficjalnych stanin maturalnych. Z nieoficjalnych informacji dowiedzieliśmy się, że zostaną one przedstawione dopiero pod koniec sierpnia tego roku. Sporządzając tę notatkę, jesteśmy więc zmuszeni bazować na niepełnych danych dotyczących matur, w tym na nadsyłanych nam strzępach informacji dot. stanin. Z tego względu pragniemy zaznaczyć, że tegoroczna prognoza jest obarczona większą niedokładnością niż ubiegłoroczna.
Prognozę dla uczelni dwuprzedmiotowych przedstawiamy w pierwszej kolejności; następnie opublikujemy prognozę dla uczelni trzyprzedmiotowych.

Prognoza dla uczelni, na których wymagane w rekrutacji są dwa przedmioty.
(Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, ŚUM, Lublin, Łódź, Poznań, Szczecin)

Kandydaci rekrutujący się na medycynę do ww. miast mają do wyboru biologię i chemię (na wszystkich uczelniach) oraz fizykę i matematykę (na części uczelni). [wszystkie na poziomie rozszerzonym]. Ponieważ znakomita większość z nich rejestruje się na postawie wyłącznie rozszerzonych biologii i chemii – tylko te dwa przedmioty bierzemy pod uwagę w poniższej prognozie.

I czynnik: Spadek liczby osób piszących maturę.
Uwaga! Poniższe dane dotyczą ilości osób przystępujących do matury po raz pierwszy.

W tym roku do matury z biologii na poziomie rozszerzonym przystąpiło 27 475 maturzystów, a w ubiegłym – 39 746, a więc aż o 12 271 (31%) mniej. W przypadku rozszerzonej chemii sytuacja wygląda bardzo podobnie: 21 587 piszących w tym roku i 31 109 w ubiegłym dają spadek o 9522 maturzystów, czyli również o 31%.
Taki znaczący spadek osób piszących maturę z biologii i chemii (po raz pierwszy) z pewnością przełoży się na przybliżenie wprost proporcjonalny spadek nowych kandydatów na medycynę. Należy pamiętać jednak o tym, że maturę piszą nie tylko oni, lecz także osoby, którym nie udało się dostać na medycynę w latach ubiegłych. Ponieważ nie wiadomo ile jest takich osób, należy wierzyć zdrowemu rozsądkowi, który podpowiada, że coraz więcej.
Niemniej, można być pewnym, że w tym roku osób starających się dostać na medycynę będzie znacznie mniej niż w roku ubiegłym.

II czynnik: Zwiększone limity przyjęć.

Jak informowaliśmy w poprzednim wpisie, wg. projektu rozporządzenia MZ dot. limitów przyjęć, w tym roku zostanie utworzonych dodatkowo 29 miejsc na kierunek lekarski w trybie stacjonarnym. Jest to projekt, a ostateczna wersja zostanie opublikowana pewnie w okolicach końcówki sierpnia, ale zakładamy, że tak zostanie.
Uczelnie, na których limit przyjęć na studia stacjonarne (kierunek lekarski) został podwyższony:
ŚUM: 13 miejsc więcej
Poznań: 10 miejsc więcej
Warszawa: 23 miejsca więcej

Ponieważ zwiększenie limitów jest kosmetyczne – tylko w minimalnym stopniu może przyczynić się do spadku progów.

III czynnik: Wyniki matur.

Biologia: W tym roku średnia wyników z rozszerzonej biologii wyniosła 53% (a więc jest wyższa o 3% w stosunku do roku ubiegłego). Przy odchyleniu standardowym na poziomie 21 można podejrzewać, że teoretycznie będziemy mieć średnio podobną ilość wyników wysokich i bardzo wysokich, ale wyniki te będą nieznacznie wyższe niż w zeszłym roku. Potwierdzają to wszystkie staniny (z trzech województw), w których jesteśmy posiadaniu.

Chemia: Średnia w tym roku wyniosła aż o 6% mniej (z 56 na 50%), a odchylenie standardowe zmieniło się tylko o 1, w związku z czym wyników wysokich i bardzo wysokich będzie średnio tyle samo, co w roku ubiegłym, ale będą to wyniki niższe. Ta tendencja, której można by się spodziewać – również znajduje odzwierciedlenie w staninach.

Biorąc pod uwagę wyniki obu matur łącznie, można stwierdzić, że kolejny rok z rzędu sumaryczny wynik tych dwóch matur jest niemal identyczny, a zatem sumaryczna trudność tych egzaminów utrzymuje się na stałym poziomie (przy czym można uznać jako ‚trudną’ chemię, a jako ‚łatwą’ biologię).
Tak więc ten czynnik nie będzie odgrywał znaczącej roli w prognozie progów – jest bowiem stały.

IV czynnik: Większa ilość uczelni dwuprzedmiotowych.

W tym roku można rekrutować się na podstawie dwóch przedmiotów aż na 8 uczelni (w stosunku do 6 w zeszłym roku). Korzystność takiej sytuacji można zobrazować w ten sposób, że relatywnie stała ilość kandydatów, mając do wyboru tylko 6 uczelni (gdyż kandydaci spełniają warunki tylko na nie) ‚ciśnie’ się na nich i wzajemnie blokuje. Mając do wyboru o dwie uczelnie więcej – ta sama ilość kandydatów ‚rozkłada’ się na nich, powodując, że próg szybciej i bardziej szybuje w dół. Należy wiedzieć, że takie zobrazowanie sytuacji jest bardzo ogólne i nie uwzględnia wielu czynników, niemniej pokazuje zarys zależności między ilością możliwych uczelni, a progiem.
[wp_ad_camp_2]

Z powyższej analizy wynika, że w tym roku nie należy się spodziewać wzrostu progów ostatecznych na uczelniach dwuprzedmiotowych. Ponadto, bardziej prawdopodobny jest spadek progów, niż ich utrzymanie. Takie prognozowane obniżenie nie będzie jednak bardzo znaczące; szacujemy, że w granicach 1-2 punktów w stosunku do ubiegłego roku.

KIERUNEK LEKARSKI, STACJONARNE

  • Białystok: 165
  • Bydgoszcz: 81,9
  • Gdańsk: 168
  • Katowice/Zabrze: 164 (z wysoką biologią)
  • Lublin: 167
  • Poznań: 169
  • Łódź: 165 (nowe zasady rekrutacji)
  • Szczecin: 164 (nowe zasady rekrutacji)

KIERUNEK LEKARSKO-DENTYSTYCZNY, STACJONARNE

  • Białystok: 162
  • Gdańsk: 165
  • Zabrze: 162
  • Lublin: 161
  • Łódź: 162
  • Poznań: 165
  • Szczecin: 161 

Ponieważ w prognozie bazowaliśmy na staninach nieoficjalnych, cały czas mamy nadzieję na to, że CKE opublikuje oficjalne staniny maturalne jeszcze przed I listą rankingową. Będziemy o to apelować.

///Wpis zostanie zaktualizowany o prognozy dla uczelni trzyprzedmiotowych i w następnej kolejności o lek-dent i niestacjonarne///
///Serdecznie przepraszamy za znaczne opóźnienie w publikacji prognozy
 (całą sobotę staraliśmy się utrzymać portal na nogach). ///

Komentarzy: 1732

-->
  1. @sanders1
    Niestety „narzędzia”, które sobie „wystrugałem” nie są w stanie ocenić trzyprzedmiotowych. Dwa z nich na podstawie stanin mówią to samo: śr. 2,5p wyżej niż w ubiegłym roku. Trzecie ocenia po publikacji list rankingowych.
    Skuteczność myślę, niezła -jak na 9 przeanalizowanych lat.
    Przy założeniu, że Ktoś /CKE/ nie majstruje przy danych. A na to mi wygląda…

    Cogito

    2014.07.03
    16:40

  2. @Alek
    skąd masz te dane? :)
    przyznam, że napawają mnie optymizmem :D

    onalek

    2014.07.03
    16:41

  3. do cogito,
    dzięki za info.
    2,5 wyżej to wzrost dla 2 przedmiotowych czy dla 3 przedmiotowych też?
    pozdrawiam

    sanders1

    2014.07.03
    16:44

  4. Wyliczyłem to na podstawie stanin. Przyznam, że dobrze wróżą i raczej uwzględniają poprawiających. Będzie dobrze! :D

    Alek

    2014.07.03
    16:47

  5. Kto może mi sprawdzić czy da się zmienić dane osobowe w Lublinie….

    Proszę, błagam :/

    Pipi

    2014.07.03
    16:49

  6. się tak nie ciesz alek, bo Cogito Ci już wszystko ładnie policzył swoimi „wystruganymi narzędziami”* – będzie wzrost.

    *kryptonim naszych algorytmów obliczeniowych działąjących w studio radia Eska

    DrHouse

    2014.07.03
    16:49

  7. @Alek
    dokładnie, podobnie wyliczyłem – dodam, że Twoje wyliczenia to suma osób piszących biologie i osób piszących chemie (jako osobne) – czyli to i tak jeszcze taka „surowa” liczba, a przecież nam chodzi o osoby piszące i biologie i chemie – więc ta suma jest jeszcze mniejsza :D

    Równiez czuje, ze bedzie dobrze!

    kuba

    2014.07.03
    16:52

  8. Załóżcie jeszcze, że nie wszyscy piszący chemie i biologie to kandydaci na medycyne/stomatologię – no, pewnie z 90-95% z nich, ale zawsze to jakaś liczba.

    Majlo

    2014.07.03
    17:03

  9. @sanders1
    Dotyczy oczywiście dwuprzedmiotowych.
    @Alek
    Jeśli uwzględniają to dlaczego nie są spójne z danymi publikowanymi przez poszczególne OKE?
    @DrHouse
    Przyznaję: wzrost Twojej formy był jednak iluzoryczny.
    Ale nic się nie martw. To pewnie tylko stres!

    Cogito

    2014.07.03
    17:04

  10. PONAWIAM

    Kto może mi sprawdzić czy da się zmienić dane osobowe w Lublinie….

    Proszę, błagam :/

    Pipi

    2014.07.03
    17:10

  11. Nie da się, jedyne co mogę zmienić to dane o ukończonej szkole i wynikach maturalnych

    Marcin

    2014.07.03
    17:16

  12. Marcin, dzięki…

    Pipi

    2014.07.03
    17:19

  13. Nie wiem, co publikują poszczególne OKE, ale we wstępnych informacjach o wynikach egzaminu jest taka informacja: „Do wszystkich egzaminów obowiązkowych w części ustnej i części pisemnej egzaminu maturalnego w maju 2014 roku przystąpiło 293 974 tegorocznych absolwentów szkół ponadgimnazjalnych.”
    Chwilę później w tabelkach pojawia się 301 781 osób zdających podstawowy polski i 301 560 zdających podstawową matematykę… Kim jest to 7500 osób?

    Alek

    2014.07.03
    17:35

  14. Czyżby poprawiający?

    Alek

    2014.07.03
    17:36

  15. Co myślicie o staninach, progi spadną?

    Kitka

    2014.07.03
    17:40

  16. Nawet jeżeli staniny nie uwzględniają poprawiających (a wiele wskazuje na to, że uwzględniają) to tak czy siak biologię zdaje 12 tys. osób mniej, a chemię 10 tys. w stosunku do zeszłego roku (to efekt niżu- popatrzcie na inne przedmioty). Ten czynnik + dwie dodatkowe uczelnie dwuprzedmiotowe (Szczecin i Łódź)sprawiają, że wieszczony przez Cogito wzrost na poziomie 2,5pkt jest po prostu niemożliwy.

    Kamil

    2014.07.03
    17:47

  17. Jeżeli staniny uwzględniają poprawiających, to prognozy zamieszczone przez administratorów strony wydają się być najbardziej rzetelnym odniesieniem, a rzekłbym nawet, że są one „ciut” zawyżone.

    Kamil

    2014.07.03
    17:50

  18. @Alek
    7,5K to jest pikuś…
    OKE Kraków i Poznań /te mam/ w publikowanych wstępnych omówieniach wyników dla poszczególnych województw podają pewne liczby, które są o 30% /te które sprawdzałem/ niższe od graficznych ujęć tychże wyników publikowanych przez te same OKE!
    I odpowiedź na cisnące się pytanie…
    Tak, w roku 2013 te wielkości się zgadzały!

    Cogito

    2014.07.03
    17:52

  19. Administratorzy na pewno „wyprognozują” 1-2 pkt więcej – gdyby ich prognozy okazały się niższe od późniejszych, rzeczywistych, cała strona mogłaby stracić na wiarygodności na przyszłe lata, wiec również @Kamil zgadzam się z tym lekkim zawyżaniem.

    kuba

    2014.07.03
    17:53

  20. Wczoraj dzwonilam do biura rekrutacyjnego lekarskiego w Poznaniu i zapytałam Panią o liczbę kandydatów, powiedziała, że dokładnie nie jest mi w stanie teraz podac, ale że liczba kandydatów jest podobna do zeszłorocznej…

    Ola

    2014.07.03
    17:54

  21. @Pipi

    Obawiam się, że nie ma takiej możliwości. W Lublinie podaje się wszystkie dane jeszcze przed stworzeniem konta.

    Piotr

    2014.07.03
    17:58

  22. @Kamil
    Niż -fakt bezsporny.
    Mniejsza całkowita liczba zdających B/Ch-już dyskusyjna.Powód wyżej. Przynajmniej do czasu odpowiedzi CKE na moje pytanie.
    A możliwe-niemożliwe to tylko kwestia naszego pojmowania rzeczywistości…

    Cogito

    2014.07.03
    18:06

  23. Ponadto, OKE Kraków nie zaprezentowało żadnych stanin. Sprawdziłem wstępne informacje dotyczące wyników matur OKE Kraków, Poznań i Łomża, a więc z 8 województw. Z każdego województwa wyniki obejmują także poprawiających, więc zapewne staniny ogólnokrajowe również biorą pod uwagę poprawiających.

    Kamil

    2014.07.03
    18:08

  24. @Ola, a co miała powiedzieć? „W tym roku jest mniej kandydatów na naszą uczelnię, zapraszamy.” W całej Polsce będzie mniej, ale rozkładając na poszczególne uczelnie to oczywiste, że te różnice nie będą ogromne, ale będą.
    PS Ciekawe, czy ta Pani W OGÓLE porównała liczbę kandydatów z zeszłego roku…

    Alek

    2014.07.03
    18:09

  25. Z jednej strony masz racje, ale z drugiej strony mogla powiedziec, że nie może mi przekazac takiej informacji… Ale chyba juz każdy w akcie desperacji wymysla co może… najlepiej będzie nie gdybac i zaczeka chociaz na pierwsze listy.

    Ola

    2014.07.03
    18:18

  26. @Kamil
    Mówiłem o różnicach pomiędzy opublikowanymi przez OKE we „Wstępnych wynikach matur” liczbami a tymi, które każdy sobie mógł policzyć z grafiki staninowej „Ty na tle województwa”. To jeśli chodzi o Poznań.
    Kraków analogicznie -choć inny sposób prezentacji graficznej.

    Cogito

    2014.07.03
    18:23

  27. Dokładnie. Powodzenia!

    Alek

    2014.07.03
    18:24

  28. A ma ktos moze skopiowane ubiegloroczne listy, albo chociaz spisana liczbe kandydatow na poszczegolne uczelbie? Tak zeby moc realnie porownac liczbe startujacych, po ukazaniu sie pierwszych list???

    Ola

    2014.07.03
    18:28

  29. Powiedzcie mi, ile obstawiacie próg w Krakowie? Bo tak czytam wasze komentarze i się załamuję tym, że ktoś przewiduje wzrost progów… :(

    Agata

    2014.07.03
    18:30

  30. Byłoby dobrze gdyby chociaz na lekarsko-dentystyczny prog spadl tak do 160, ale jak bedzie 161 to i tak bedzie dobrze

    olaola

    2014.07.03
    18:31

-->
×