Progi 2014 – prognoza

Tegoroczne prognozowanie znacznie utrudnia nam brak publikacji przez OKE oficjalnych stanin maturalnych. Z nieoficjalnych informacji dowiedzieliśmy się, że zostaną one przedstawione dopiero pod koniec sierpnia tego roku. Sporządzając tę notatkę, jesteśmy więc zmuszeni bazować na niepełnych danych dotyczących matur, w tym na nadsyłanych nam strzępach informacji dot. stanin. Z tego względu pragniemy zaznaczyć, że tegoroczna prognoza jest obarczona większą niedokładnością niż ubiegłoroczna.
Prognozę dla uczelni dwuprzedmiotowych przedstawiamy w pierwszej kolejności; następnie opublikujemy prognozę dla uczelni trzyprzedmiotowych.

Prognoza dla uczelni, na których wymagane w rekrutacji są dwa przedmioty.
(Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, ŚUM, Lublin, Łódź, Poznań, Szczecin)

Kandydaci rekrutujący się na medycynę do ww. miast mają do wyboru biologię i chemię (na wszystkich uczelniach) oraz fizykę i matematykę (na części uczelni). [wszystkie na poziomie rozszerzonym]. Ponieważ znakomita większość z nich rejestruje się na postawie wyłącznie rozszerzonych biologii i chemii – tylko te dwa przedmioty bierzemy pod uwagę w poniższej prognozie.

I czynnik: Spadek liczby osób piszących maturę.
Uwaga! Poniższe dane dotyczą ilości osób przystępujących do matury po raz pierwszy.

W tym roku do matury z biologii na poziomie rozszerzonym przystąpiło 27 475 maturzystów, a w ubiegłym – 39 746, a więc aż o 12 271 (31%) mniej. W przypadku rozszerzonej chemii sytuacja wygląda bardzo podobnie: 21 587 piszących w tym roku i 31 109 w ubiegłym dają spadek o 9522 maturzystów, czyli również o 31%.
Taki znaczący spadek osób piszących maturę z biologii i chemii (po raz pierwszy) z pewnością przełoży się na przybliżenie wprost proporcjonalny spadek nowych kandydatów na medycynę. Należy pamiętać jednak o tym, że maturę piszą nie tylko oni, lecz także osoby, którym nie udało się dostać na medycynę w latach ubiegłych. Ponieważ nie wiadomo ile jest takich osób, należy wierzyć zdrowemu rozsądkowi, który podpowiada, że coraz więcej.
Niemniej, można być pewnym, że w tym roku osób starających się dostać na medycynę będzie znacznie mniej niż w roku ubiegłym.

II czynnik: Zwiększone limity przyjęć.

Jak informowaliśmy w poprzednim wpisie, wg. projektu rozporządzenia MZ dot. limitów przyjęć, w tym roku zostanie utworzonych dodatkowo 29 miejsc na kierunek lekarski w trybie stacjonarnym. Jest to projekt, a ostateczna wersja zostanie opublikowana pewnie w okolicach końcówki sierpnia, ale zakładamy, że tak zostanie.
Uczelnie, na których limit przyjęć na studia stacjonarne (kierunek lekarski) został podwyższony:
ŚUM: 13 miejsc więcej
Poznań: 10 miejsc więcej
Warszawa: 23 miejsca więcej

Ponieważ zwiększenie limitów jest kosmetyczne – tylko w minimalnym stopniu może przyczynić się do spadku progów.

III czynnik: Wyniki matur.

Biologia: W tym roku średnia wyników z rozszerzonej biologii wyniosła 53% (a więc jest wyższa o 3% w stosunku do roku ubiegłego). Przy odchyleniu standardowym na poziomie 21 można podejrzewać, że teoretycznie będziemy mieć średnio podobną ilość wyników wysokich i bardzo wysokich, ale wyniki te będą nieznacznie wyższe niż w zeszłym roku. Potwierdzają to wszystkie staniny (z trzech województw), w których jesteśmy posiadaniu.

Chemia: Średnia w tym roku wyniosła aż o 6% mniej (z 56 na 50%), a odchylenie standardowe zmieniło się tylko o 1, w związku z czym wyników wysokich i bardzo wysokich będzie średnio tyle samo, co w roku ubiegłym, ale będą to wyniki niższe. Ta tendencja, której można by się spodziewać – również znajduje odzwierciedlenie w staninach.

Biorąc pod uwagę wyniki obu matur łącznie, można stwierdzić, że kolejny rok z rzędu sumaryczny wynik tych dwóch matur jest niemal identyczny, a zatem sumaryczna trudność tych egzaminów utrzymuje się na stałym poziomie (przy czym można uznać jako ‚trudną’ chemię, a jako ‚łatwą’ biologię).
Tak więc ten czynnik nie będzie odgrywał znaczącej roli w prognozie progów – jest bowiem stały.

IV czynnik: Większa ilość uczelni dwuprzedmiotowych.

W tym roku można rekrutować się na podstawie dwóch przedmiotów aż na 8 uczelni (w stosunku do 6 w zeszłym roku). Korzystność takiej sytuacji można zobrazować w ten sposób, że relatywnie stała ilość kandydatów, mając do wyboru tylko 6 uczelni (gdyż kandydaci spełniają warunki tylko na nie) ‚ciśnie’ się na nich i wzajemnie blokuje. Mając do wyboru o dwie uczelnie więcej – ta sama ilość kandydatów ‚rozkłada’ się na nich, powodując, że próg szybciej i bardziej szybuje w dół. Należy wiedzieć, że takie zobrazowanie sytuacji jest bardzo ogólne i nie uwzględnia wielu czynników, niemniej pokazuje zarys zależności między ilością możliwych uczelni, a progiem.
[wp_ad_camp_2]

Z powyższej analizy wynika, że w tym roku nie należy się spodziewać wzrostu progów ostatecznych na uczelniach dwuprzedmiotowych. Ponadto, bardziej prawdopodobny jest spadek progów, niż ich utrzymanie. Takie prognozowane obniżenie nie będzie jednak bardzo znaczące; szacujemy, że w granicach 1-2 punktów w stosunku do ubiegłego roku.

KIERUNEK LEKARSKI, STACJONARNE

  • Białystok: 165
  • Bydgoszcz: 81,9
  • Gdańsk: 168
  • Katowice/Zabrze: 164 (z wysoką biologią)
  • Lublin: 167
  • Poznań: 169
  • Łódź: 165 (nowe zasady rekrutacji)
  • Szczecin: 164 (nowe zasady rekrutacji)

KIERUNEK LEKARSKO-DENTYSTYCZNY, STACJONARNE

  • Białystok: 162
  • Gdańsk: 165
  • Zabrze: 162
  • Lublin: 161
  • Łódź: 162
  • Poznań: 165
  • Szczecin: 161 

Ponieważ w prognozie bazowaliśmy na staninach nieoficjalnych, cały czas mamy nadzieję na to, że CKE opublikuje oficjalne staniny maturalne jeszcze przed I listą rankingową. Będziemy o to apelować.

///Wpis zostanie zaktualizowany o prognozy dla uczelni trzyprzedmiotowych i w następnej kolejności o lek-dent i niestacjonarne///
///Serdecznie przepraszamy za znaczne opóźnienie w publikacji prognozy
 (całą sobotę staraliśmy się utrzymać portal na nogach). ///

Komentarzy: 1732

-->
  1. @dorisssss
    Dzięki za odpowiedź :-) Chyba niestety będę musiała tak zrobić…

    MikiMysz

    2014.07.02
    11:17

  2. @MikiMysz
    Chyba większość osób tak robi:)

    dorisssss

    2014.07.02
    11:20

  3. Nie koniecznie, niektóre uczelnie żądają oryginału świadectwa. Poza tym robiąc tak zajmujesz miejsca tym którzy się jeszcze nie dostali. Musisz sprawdzić w wymaganych dokumentach poszczególnych uczelni gdzie wymagają oryginału a gdzie tylko odpisu.

    Marcin

    2014.07.02
    11:29

  4. @MikiMysz mnie się właśnie wydaje, że większość uczelni wymaga oryginału świadectwa, a nie odpisu i że tak nie można robić.

    Agata

    2014.07.02
    11:32

  5. 90% z chemii rozsz i 83% z biologii rozsz
    Jak myslicie, z ktorej listy moge sie dostac do Gdanska na lekarski? Z gory dzieki za pomoc :)

    emenike

    2014.07.02
    11:32

  6. @Marcin
    No ale sorry, przypuśćmy, że dostanie się do Katowic, ale marzy o innym mieście. No to chyba lepiej złożyć do Katowic awaryjnie, niż potem zostać z niczym. Przecież jak dostanie się tam gdzie chce to wycofa tamte papiery i miejsce się zwolni. Takie myślenie, że blokuje się komuś miejsce jest bez sensu lol

    dorisssss

    2014.07.02
    11:33

  7. On tu mówi o innym przypadku. Dostaje się po 1 liście np do Warszawy i Wrocławia i składa jednocześnie papiery do obu uczylnie, do jednej oryginał do drugiej odpis, i dopiero później np we wrześniu je odzyskuje albo wcale i wtedy w pażdzierniku okazuje się że są wolne miejsce bo ludzie nieporezygnowali.

    Marcin

    2014.07.02
    11:37

  8. @Agata
    Na niektórych może być ORYGINALNY ODPIS ŚWIADECTWA ;p

    dorisssss

    2014.07.02
    11:37

  9. emenike

    3-4 lista powinna być twoja

    Marcin

    2014.07.02
    11:38

  10. wątpię, czy ktoś ze zdających składa papiery myśląc, żeby nie blokować miejsca innym…..znowu brak realizmu.Przecież te drugie i trzecie i czwarte listy rankingowe biorą się głównie z tego, że jedna osoba składa na kilka uczelni…

    ekologiczna

    2014.07.02
    11:38

  11. @Marcin
    To w takim razie bez sensu. Myślałam, że mówimy o „awaryjnym” składaniu papierów.

    dorisssss

    2014.07.02
    11:39

  12. Dlatego prosiłam, żeby nie komentować. Zadałam konkretne pytanie i takich odpowiedzi oczekiwałam. Przecież wiadomo, że nie będę trzymała miejsc do września. A to, że komuś matura nie poszła rewelacyjnie i spina się, że będę zajmować miejsca to już nie moja wina. Chcę dokonać dobrego wyboru, dlatego rozważam taką opcję.
    @dorisssss dzięki za zrozumienie

    MikiMysz

    2014.07.02
    11:39

  13. @robbi
    Spokojnie, dystans mam i ani razu nie powiedziałam, że na pewno świetnie sobie poradzę i będę miała średnią 5.0 :) .

    neuro

    2014.07.02
    11:39

  14. @ekologiczna
    Dokładnie! Taki jest urok rekrutacji. Każdy martwi się o własny tyłek i tak naprawdę mało kogo obchodzi, że blokuje miejsce…niestety,ale taka jest rzeczywistość.

    dorisssss

    2014.07.02
    11:40

  15. MAM NADZIEJĘ, ŻE KAŻDY PRZEMYŚLAŁ TĘ DECYZJE, A NIE IDZIE BO GŁUPKOWATY PRESTIŻ NO I TAK WYPADA HEHE I BĘDZIE SZPAN, BO PAMIĘTAJCIE, ŻE NA STUDIACH BĘDZIECIE MUSIELI OBMACYWAĆ ŚMIERDZĄCE FIUTY, BRUDNE STOPY, WSADZAĆ KOMUŚ PALUCHA W TYŁEK, WĄCHAĆ SMRÓD ZWŁOK ET CETERA, NIE MÓWIAC JUZ O TAKICH DROBNOSTKACH JAK OBRZYDLIWE WIDOKI…. DOBRZE MATURE NAPISALI TO JUZ SIE NA LEK PCHAJA MILIONY

    Jelzyn

    2014.07.02
    11:41

  16. @Jelzyn
    Za wszystkich mówić nie mogę, ale o bądź spokojny/a, doskonale wiedziałam jak wyglądają studia i zawód gdy podjęłam decyzję o ich wyborze.

    neuro

    2014.07.02
    11:46

  17. no nie, jeszcze są pańcie doktórki, które chodzą w mini, że im tyłek widać, w butach na obcasach ,ze szpikulcami pomalowanymi zamiast paznokci i bez obrazy, brzydzą się dotknąć pacjenta z meliny…. dużo by pisać.

    ekologiczna

    2014.07.02
    11:46

  18. ekologiczna

    3-4 itd listy są z tego powodu, że ludzię składają podania na różne uczelnie bo tak naprawdę nie wiedzą gdzie się dostaną, gdy się dostaną tam gdzie chcą to nie zajmują miejsc innym. Co innego gdy dostajesz się na kilka uczelni i na wszystkie składasz papiery zajmując miejsca. Gdyby wszyscy tak robili to wystarczyłąby 1 lista i potem w pażdzierniku okazałoby się, że na uczelniach jest tylko 30% zajętych miejsc.

    Marcin

    2014.07.02
    11:54

  19. tak, marcin, masz rację – dlatego na szczęście uczelnie sobie życzą oryginały świadectw.
    zAKŁADAM, ŻĘ KTOŚ SKŁADA NA 4 UCZELNIE. w I LIŚCIE DOSTANIE SIĘ NP. KATO I SZCZECIN. nO TO DOKONUJE WYBORU – NP. KATO I SZCZECIN W CIĄGU 2 DNI ZWALNIA – NO BO PRZECIEŻ NIE DOWIÓZŁ NA CZAS PAPIERÓW, POTEM NP. DOSTAJE SIĘ Z 2 LUB 3 LISTY DO WYMARZONEJ WAWY I WYCOFUJE PAPIERY Z KATO I WIEZIE DO WAWY. Jeśli istnieją tacy niezdecydowani, co od razu dostaną się do 4-ech uczelni i nie wiedzą, co wybrać, to nie mam słów. ( no bo rozumiem, że oni chętnie by zablokowali te 4 uczelnie do pazdziernika i medytowali, gdyby im pozwalano składać odpisy lub kopie)

    ekologiczna

    2014.07.02
    11:59

  20. Myślicie że 264 starczy na wum na lekarski? Może być nawet w ostatniej liście

    Ania

    2014.07.02
    12:00

  21. Hej, mam pytanie odnośnie Umed łódź. Po wprowadzeniu wyników matur i opłacie zmienił wam się status? Bo u mnie nadal na czerwono status: nowy : / I nigdzie nie wyświetla mi zsumowanych pkt

    Olaa

    2014.07.02
    12:02

  22. tak, myślimy….

    ekologiczna

    2014.07.02
    12:02

  23. Kurcze najbardziej zależy mi na warszawie mam po 87 z biologii i chemii 90 z matmy i liczę ze obniża progi. Każdemu byłoby to na pewno na rękę ;D

    Ania

    2014.07.02
    12:05

  24. W lodzi jak płaciłam to status zmienił się dopiero po kilku dniach na kandydat, z ocenami było podobnie juz się zaczynałam denerwować ale system policzył wkoncu punkty. Zawsze możesz napisać email bardzo szybko odpowiadają ;)

    magdalen I

    2014.07.02
    12:08

  25. Śledzę rekrutację już nie pierwszy rok i zastanawiam się czemu nie wprowadzą ogólnopolskiego sytemu rejestracji na studia wyższe uczelni państwowych, gdzie oznaczałoby się kierunki, uczelnie i priorytety przyjeć. Znacznie to skróciłoby czas rekrutacji i zmniejszyłoby napewno ilość pracy z tym związanej.

    Marcin

    2014.07.02
    12:10

  26. A wogole Zastanawiam się czy pójść do łodzi czy do Lublina? Jest ktoś może zorientowany w tym temacie? ;)

    magdalen I

    2014.07.02
    12:12

  27. Kiedy pojawią się prognozy na niestacjo? Strasznie zastanawia mnie Wrocław.. Czy to jest serio możliwe żeby np na stomatologii próg skoczył aż o 20 pkt przez samą tylko matematykę?? Progi tam wahały się w granicach 180-190 a teraz nagle miałoby to być 210-220?? ;/

    Anuuulaa

    2014.07.02
    12:12

  28. @ magdalen Dzięki za szybką odp :) A tak zapytam na lek się wybierasz?

    Olaa

    2014.07.02
    12:14

  29. @Anuulaa
    Tak,jest to możliwe, że skoczy o 15-20 punktów. Tak samo było z Wawą jak wprowadzili matmę

    dorisssss

    2014.07.02
    12:17

  30. Ja studiuję w Łodzi farmację i generalnie jestem zadowolona z miasta, jest dość tanie i sporo się tu dzieje. Bardzo fajne osiedle akademickie :D A odnośnie samej uczelni to też nie słyszałm nigdy specjalnie złych opinii, umed stoi dość wysoko w rankingach i szybko się rozwija, wyremontowane oddziały na leku. No i nie ma takiej spiny, czy wyścigu szczurów. Ludzie raczej pozytywni i pomocni ;) Łódź centrum Polski, a Lublin to już wszędzie daleko ; D

    Olaa

    2014.07.02
    12:22

-->
×