Czy w tym roku limity przyjęć na medycynę wzrosną o 20%?
Na początku roku na portalu Wirtualna Polska pojawił się wywiad-artykuł z Ministrem Zdrowia Konstantym Radziwiłłem, dotyczący najbliższych planów resortu zdrowia. Interesująca nas wypowiedź Ministra brzmiała:
-Dlatego od 2016 r. zwiększamy o 20 proc. limity przyjęć na studia lekarskie w języku polskim.
Oświadczenie to wywołało sporą euforię wśród kandydatów na medycynę. Jest oczywistym, że zwiększenie limitu przyjęć na kierunek lekarski wiąże się z względnym obniżeniem progów punktowych, wymaganych by się na niego dostać.
Na podstawie dostępnych nam list rekrutacyjnych z 2015 roku dokonaliśmy analizy-eksperymentu, z którego wynika, że zwiększenie limitu przyjęć o 20% na kierunku lekarskim w trybie stacjonarnym w 2016 roku (przy podobnej liczbie osób kandydujących i podobnych wynikach matur) spowodowałoby obniżenie ostatecznych progów punktowych o 2-3 punkty na uczelniach dwuprzedmiotowych (w skali punktowej 1-200), i analogicznie 3-4,5 punktów na uczelniach trzyprzedmiotowych (w skali 1-300).
Ze względu na brak dalszych doniesień na ten temat, postanowiliśmy wysłać do resortu zdrowia zapytanie:

W odpowiedzi otrzymaliśmy pismo z dość obszernym komentarzem; zamieszczamy całość:

Pani Dyrektor zauważa, że ministerstwo prowadzi od kilku lat politykę, której celem jest zwiększenie limitów przyjęć mimo, jak zaznacza „trudnej sytuacji budżetu państwa”. Jednocześnie informuje, że polityka ta będzie kontynuowana także w tym roku.
Ponadto w piśmie jest wyraźnie zaznaczone, że ostateczny limit przyjęć będzie ustalany na podstawie najwyższego limitu proponowanego przez uczelnię. Jak wiadomo, co roku możliwości uczelni i wynikające z nich ich propozycje nieco przewyższają ostateczne limity, gdyż MZ nie może sobie pozwolić na ich akceptację. Jeśli sugerować się treścią pisma, wydaje się, że w tym roku będzie inaczej.
Podsumowanie: Zwiększenie limitu przyjęć o 20% jeszcze w tym roku to sprawa otwarta i całkiem prawdopodobna. Tym bardziej, że resort zdrowia wyraźnie spieszy się ze złożonymi obietnicami: projekt przywrócenia stażu podyplomowego dla absolwentów medycyny jest już w końcowej fazie konsultacji społecznych. Dodatkowo, ostatnia wypowiedź wiceministra zdrowia Jarosława Pinkasa (z 10. marca 2016) zdaje się potwierdzać plany ministerstwa, a wręcz mówi o nich w formie dokonanej, tak, jakby projekt był już gotowy. Należy tutaj zaznaczyć, że ostateczna decyzja o ilości miejsc zostanie wdrożona nie w formie ustawy, lecz rozporządzenia, dlatego nie będzie musiała przechodzić przez cały szereg konsultacji i debat sejmowych, które mogłyby na nią wpłynąć negatywnie.
Wciąż jednak jest sporo niewiadomych, jak choćby, czy ewentualny zwiększony limit będzie dotyczył studiów w formie stacjonarnej, czy płatnej.
Na koniec należy wspomnieć, że pod koniec ubiegłego roku akredytację na prowadzenie kierunku lekarskiego od 2016 roku otrzymała Akademia im. Frycza Modrzejewskiego w Krakowie. Zgodę wydał Minister Zdrowia poprzedniej kadencji prof. Marian Zembala. Aktualnie toczy się też debata nad utworzeniem kierunku lekarskiego w Opolu.
//O sprawie podwyższenia limitów przyjęć będziemy informować na bieżąco.//
//Kolejny wpis: terminy rekrutacyjne, opłaty, itd. w czasie rekrutacji 2016//
[AKTUALIZACJA] Mamy projekt rozporządzenia MZ dot. limitu przyjęć na medycynę. Na kierunku lekarskim limit miejsc zwiększy się o 869 miejsc (o 599 w trybie stacjonarnym w j. polskim), a na lekarsko-dentystycznym o 18.
Link do projektu rozporządzenia:
Aspiryna / 03.04.2016

Komentarzy: 811
-->-
2016.04.28
-
2016.04.29
-
2016.04.29
-
2016.04.29
-
2016.04.29
-
2016.04.29
-
2016.04.29
-
2016.04.29
-
2016.04.29
-
2016.04.29
-
2016.04.29
-
2016.04.29
-
2016.04.29
-
2016.04.29
-
2016.04.29
-
2016.04.29
-
2016.04.29
-
2016.04.29
-
2016.04.30
-
2016.04.30
-
2016.04.30
-
2016.04.30
-
2016.04.30
-
2016.04.30
-
2016.04.30
-
2016.04.30
-
2016.04.30
-
2016.04.30
-
2016.04.30
-
2016.04.30
-->Jestem z Lublina i w życiu nie zmieniłabym tej uczelni na inną, mimo iż wybrałam się tam aż z woj. śląskiego i mam ponad 300km. Organizacja umlubu nie jest najwspanialsza, stąd zresztą ksywka „uniwersytet magiczny”, ale moim zdaniem warto jest tutaj przyjść. Nie odczułam przez cały pierwszy rok tego tzw. wyścigu szczurów, który jest niby charakterystyczny dla tego kierunku. Klimat jest świetny, ludzie sobie pomagają i dzielą się notatkami, informacjami itd. A że nauki jest mnóstwo, zwłaszcza w 2 semestrze, bo są 4 ważne przedmioty NARAZ – to wymęczające, okropne, ale no, chyba każdy z nas wie, na co się decyduje wybierając studia medyczne
mesussiasta
23:46
Hej, mam takie pytanko czy zwykle zwolnienie od lekarza usprawiedliwia nieobecność na maturze?
Student1
01:09
Musisz naprawdę nie być w stanie wstać z łóżka żeby nie pisać matury.. zwolnienie lekarskie musisz dostarczyć przed rozpoczęciem matury do szkoły i dostaniesz termin czerwcowy który będziesz pisać w mieście w okręgu.
Jan
02:36
Witam, macie jakieś porady jak dobrze napisać mature z biologii? Jak odpowiadać na pytania na maturze żeby nie popełniać błędów? Co najbardziej opłaca sie powtarzać?
-----
02:38
Jak tam duszyczki Wasze przygotowania do matury?
.
13:38
ŚUM:
Witajcie, jaka jest różnica pomiędzy Zabrzem a Katowicami odnośnie miejsc, preparatów i zaplecza? Bardziej odpowiada mi Zabrze, ale obawiam się, czy przypadkiem Zabrze nie jest „w tyle” z zapleczem w stosunku do Katowic.
Nierpry
13:40
Zabrze się remontuje, będzie piękne
.
15:34
Jak wasze odczucia po zakończeniu roku? Uwolnieni i przygotowani? :>
Ryśwpiżamie
17:16
maturki z bio i chem 11 i 13 tak?
ginger
17:42
Jestem zwarty i gotowy. Mam nadzieję na dużo biochemii na maturze.
Vaphel
17:59
Hej – ilu nas jest – to znaczy ile osób kolejny raz spróbuje poprawić wynik? Mam tutaj na mysli starą podstawę programową? Jak sądzicie – czy znów arkusze będą tak bardzo różne pod względem trudności?
1993
22:10
Hej – @1993
Ja kolejny raz piszę wg starej podstawy i w ogóle nie wiem czego się spodziewać.. Moim zdaniem w tym roku będzie podobnie jak w zeszłym.
Marita
22:21
@1993 pisze 3 raz.. Mam nadzieje ze nie powtórzy sie sytuacja z 2015 roku bo było to bardzo niesprawiedliwe
Poprawa
22:25
@marita nawet tak nie mow ;p
Poprawa
22:26
Cóź, też mam nadzieję, że chociaż arkusze będą sprawiedliwe – albo wszystkie trudne – albo łatwe. Wydaje mi się jednak, że w tym roku matura będzie trudniejsza, przynajmniej dla „nowych maturzystów” aby udowodnić, że system w którym przyszło im się uczyć jest zły. Co do arkuszy – to na co zwracacie najbardziej uwagę? Czego się spodziewacie? Mam na myśli zarówno biologię jak i chemię.
1993
22:39
Właśnie juz nie wiem na co zwracać uwagę szczególnie, robie wszystko co sie da, bo o ile jeszcze do 2013 roku (moim zdaniem) matura z chemii miała jakiś schemat tak przez ostatnie dwa lata jest jakimś dziwnym wymysłem niedobrych ludzi.. Chyba nie da sie za bardzo przewidzieć :/
@1993 studiujesz cos?
Poprawa
22:58
Już nie studjuje. Teraz próbuje znów skupić się na arkuszach. W zasadzie tylko je rozwiązuje, bo jak piszesz – trudno szukać logiki w arkuszach zwłaszcza z chemii. Wystarczy popatrzeć skąd są zadania- źródło podawane jest pod tekstem. I co albo Bielański, Mastalarz albo strony angielskie z internetu – i to „niby” wszystko w podstawie programowej – pytam w której? Chyba dla studentów, bo na pewno nie w naszej – smutne ale prawdziwe. I jeszcze te głupawe tłumaczenia – wszytko zgodne z prawem i nic nie można nikomu zarzucić !
1993
23:15
@staruszka co do danych z biofizyki zgodzę się. Jeszcze słyszałam, że drugi termin nie zdało ok. 10% wszystkich zdających, aczkolwiek nie jest to potwierdzona informacja. Biologia medyczna – uff, na szczęście to już przeszłość i zgadzam się, że był to „ciekawy” przedmiot
W kwestii liczebności grup – stan mojej grupy z dnia 15 października: 9 osób (łącznie ze mną). Przed moim dojściem moja grupa w pierwszym semestrze miała liczyć 11 osób – 2 w ogóle nie doszły, zaś jedna przeniosła się na woj-lek. Ale czy jesteś pewna, że po pierwszym semestrze odpadło aż 50-60 osób? Oczywiście mam świadomość, że studia medyczne są ciężkie i nie ma taryfy ulgowej, aczkolwiek myślałam, że max. 30 osób nie dało rady.
Milu
23:23
@Marita nie strasz… naprawdę myślisz ze będzie podobnie? A nie uważacie że powinni się ogarnąć skoro rok remu były protesty i całe zamieszanie? Niech ktoś powie ze tak bo aż się nie chce juz powtarzać skoro i tak nie ma sensu…..
Joasia93
09:25
@1993
Dużo musisz poprawić ? Ja poprawiam tylko chem też Stara podstawa i też boję się śmiechu na sali dla nowej a i tak będzie nam trudno bo wiele osób ma zeszłoroczne wyniki.. tak na serio to dla równowagi powinni dac trudna Nowa mature,ale wiadomo jak to zawsze bywa…
Blabak
12:21
A moim zdaniem ani nowa, ani stara matura nie powinna być trudniejsza. Jak to zwykle bywa, punkt widzenia zależy od punktu siedzenia – poprawiający chcą trudniejszej nowej matury „dla wyrównania niesprawiedliwości z poprzednich lat”, za to ci, którzy zdają pierwszy raz nie chcą, żeby starsze roczniki zajmowały im miejsca na studiach. Obie grupy mają trochę racji. Poprawiający mają trudniej pod tym względem, że nie chodzą do szkoły, są na innych studiach, pracują, nie mają tyle czasu na naukę. Ale mają też pod wieloma względami łatwiej – nie zdają tylu przedmiotów, więc mogą bardziej się skupić na tych istotnych, mają już doświadczenie, więc mniej się stresują. Wychodzi na to, że matury powinny mieć taki sam poziom trudności. Nie doprowadzajmy do kuriozalnej sytuacji, gdzie każdy boi się innych roczników i nierównych matur bardziej, niż własnej niewiedzy czy nieumiejętności. Jasne, inne czynniki też mają wpływ na wyniki matur, ale to właśnie wiedza powinna się liczyć najbardziej. A już na pewno nie powinno się manipulować trudnością matur w celu kompensacji jakiejś domniemanej krzywdy jednego rocznika kosztem kolejnego. A może powinno dojść do tego, że cykl zdawalności na studia „przesunie się w fazie” o rok i możliwe będzie dostanie się na lekarski tylko z „drugiego obiegu”? W końcu jak komuś bardzo zależy, to zaczeka rok na łatwiejszą poprawkę…
Anka
13:25
@Blabak chemię musze o 10 przynajmniej…. tylko biologię mam wysoka odpuszczam ja. @Anka masz stuprocentową rację, mi już nawet nie chodzi o nową maturę tylko o to żeby stara była normalna żeby niczym nie zaskoczyli a słyszałam różne opinie ze CKE się zemści po protestach, że stara będzie na pewno udziwniona i jak się to słyszy to się odchciewa juz czegokolwiek zadania wszystkie przerobione łącznie z próbnym nowej matury a i tak będzie źle bo matura może być inna… I jak tu sobie z tym poradzic
Joasia93
14:00
Moim zdaniem matury z chemii będą na wyrównanym poziomie, nie chce mi się wierzyć w jakieś zemsty cke… To bez sensu. A biologia jak biologia, kto ma szczęście ten się wstrzeli w klucz.
karaluch
14:07
Ale przeciez ludzie zawsze poprawiali maturę i to jak był jeden arkusz dla wszystkich i szanse były równe. Dlatego tym bardziej powinni zrównać poziom trudności albo chociaż zrobic bardzo podobne pod względem zadań. Tylko moze niech tym razem tez dostosują ilośc zadań odpowiednia do czasu pisania.
Poprawa
14:11
@Anka nie zgodze sie z Toba,że starsi mają trudniej bo nie chodza do szkoły?chyba z tego wzgledu maja łatwiej!obowiazkowe chodzenie codziennie do szkoły, uczenie sie przedmiotów ,z których nie zdaje sie matury, odrabianie lekcji, jakies chore powtórki i wieczna FREKWENCJA ,jak masz duzo nieobecnosci -moga nie zaliczyć Ci roku za niska frekwencję i powtarzasz klase maturalną.A gdzie po tylu godzinach szkoły i zwiazanych z innymi przedmiotami przygotowaniami wyczarowac siłę na naukę do matury-wszystkich przedmiotów maturalnych. przeciez nie kazdy poprawiajacy maturę pracuje , uczy sie na innej uczelni, czesto siedzi w domu lub studia to taka fikcja-jak sie dostanie ,to bez zalu je rzuci!Gdyby tak było jak piszesz ,to poprawkowicze mieliby gorsze wyniki niz na maturze a przeciez jest całkowicie odwrotnie.
.
14:13
@ Poprawa
Z tym czasem to się całkowicie zgadzam, ilość zadań rośnie z roku na rok a czas ciągle ten sam.
karaluch
14:13
Zastanawiało mnie- która grupa ludzi osiaga najwyzsze ,extremalne wyniki w naborze na lekarski ?.Czy aktualny rocznik,czy poprzedni-poprawiajacy. sprawdzilem kilka lat do tyłu,wiec odpada argument „łatwiejszej” matury 2015, bo sprawdziłem tez rocznik 2014 i2013 /tak poszkodowany ?/Wniosek jest taki 90 % najwyzszych wyników osiaga rocznik aktualnie zdajacy, poprawiający rocznik/lub tylko ze starszym peselem/ taki wynik osiąga sporadycznie.Zastanawiałem sie dlaczego tak jest? przeciez poprawkowicze maja wiecej czasu i maja juz doswiadczenie maturalne i mniej przedmiotów do nauki.A wyniki te maksylalne to rzadkosc. Najlepszy potencjał naukowy zdaje bardzo dobrze juz za pierwszym razem i idzie dalej. Poprawiajacy nie sa absolutnie „głupsi” bo ogromna ich masa dostaje się za 2 razem ,jak dłuzej nad tym popracowała . Najlepsi ida w pierwszym roczniku i to oni wybieraja uczelnie,które sie o nich biją.Czy na tej podstawie mozna mówić ,ze tegoroczny maturzysta ma łatwiej? W tym roku mozecie sobie zobaczyć na listach rankingowych -który rocznik zajmuje najwyzsze miejsca. Taka to jest norma.A moze ktos mysli inaczej i inaczej to wytłumaczy-fenomen bieżących maturzystów. Zaznaczam -nie mam nic przeciwko poprawiajacym ,jak trzeba ,to sie poprawia i tyle.
.
14:36
Nikt sobie podstawy programowej nie wybierał. Matura jest raz trudniejsza raz łatwiejsza i na to się wpływu nie ma więc trzeba dać z siebie 100% bo lamenty i pożal się Bożę protesty nic nie pomogą.
Roxana
14:58
Roxana popieram , trzeba dać z siebie wszystko a nie szukac wytłumaczenia dla swoich niepowodzeń.
.
15:03
biezacy maturzysci to Ci ktorzy maja 100 z olimpiad i etc wiec jak nie maja miec najwyzszych wyników co Ty gosciu pierdolisz wgl o tym ze matury są równe? Zobacz sobie jaka chemie w tamtym roku mieli, a jaki miał stary rocznik, śmiech na sali, po prostu CKE już nie chce sie układać starych matur tak żeby je dobrze wyprofilować i dają zadania na odpierdol, krótko mówiąć i wyraźiście, ja już jestem na studiach ale udzielam korków maturzystom i widze jak jest, sam Witowski rok temu mówił najpierw że matura dla starych to była paranoja po czym mu zagrozili tym że odbiorą przywilej bycia egzaminatorem OKE w krakowie to zamilknął tak samo inym którzy się rzucali a mają jakieś pojęcie o tym. Więc proszę zamilcz
obelix
15:37