PROGI PUNKTOWE 2017 – PROGNOZA
Autor: Tygrys
Czynnik 1: Limity przyjęć na medycynę
Sumarycznie mamy wzrost liczby miejsc na kierunek lekarski o 189. Jednak ze względu na zmianę sposobu rekrutacji do Lublina, gdzie teraz wymagane są 3 przedmioty, na uczelnie dwuprzedmiotowe nastąpił spadek liczby miejsc o 140.
Uczelnie trójprzedmiotowe zyskały natomiast w porównaniu z zeszłym rokiem 326 miejsc. [Kielce traktuję tutaj jako uczelnię dwuprzedmiotową ze względu na niewielką wagę egzaminu z matematyki dla wyniku rekrutacji]
Co z tego wynika? Trudniej będzie dostać się na uczelnię dwuprzedmiotową niż tą, która wymaga trzech przedmiotów. Tak znaczny wzrost miejsc na uczelnie trójprzedmiotowe z pewnością odbije się na tegorocznych progach punktowych. Natomiast spadek miejsc na uczelnie z 2 przedmiotami wpłynie wzrostowo na progi punktowe.
Czynnik 2: liczba osób przystępujących do egzaminów maturalnych z biologii i chemii
W 2016 roku do egzaminu maturalnego z biologii przystąpiło 54 552 absolwentów (tyle osób złożyło deklarację maturalną – przystąpiło 51 171 osób), a sumarycznie około 73 tys. osób, co daje około 18,5 tys. osób poprawiających wynik. W tym roku jest to 53 262 absolwentów, a łącznie ok. 70 tys. osób, co daje niecałe 17 tys. osób podwyższających wynik. Zmalała zarówno liczba osób podwyższających wynik, jak i przystępujących do egzaminu z biologii po raz pierwszy. Można zatem uznać, że liczba osób przystępujących do matury z biologii z zamiarem dostania się na kierunek lekarski/lekarsko-dentystyczny się lekko zmniejszyła.
W 2016 roku do egzaminu maturalnego z chemii przystąpiło natomiast 31 683 absolwentów (deklaracje – przystąpiło 30 775 osób), a sumarycznie ok. 47 tys. osób, co daje niespełna 15 tys. osób podwyższających wynik. W tym roku do matury z chemii przystąpiło 29 735 absolwentów, a łącznie ok. 45 tys. osób (co również daje ok. 15 tys. osób podwyższających wynik). Oznacza to, że liczba osób piszących chemię, aby dostać się na medycynę minimalnie spadła, co będzie mieć niewielki, ale z pewnością korzystny wpływ na tegoroczne progi punktowe.
Czynnik 3: analiza skali centylowej
W 2016 roku wynik z biologii powyżej 80% uzyskało około 1500 osób, a wynik powyżej 85% około 500.
W 2017 roku wynik z biologii powyżej 80% uzyskało około 1000 osób, a wynik powyżej 85% około 500.
W 2016 roku wynik powyżej 80% z chemii uzyskało około 1500 osób, a wynik powyżej 85% około 900.
W 2017 roku wynik powyżej 80% z chemii uzyskało około 3500 osób, a wynik powyżej 85% około 2300.
Oznacza to, że biologia wypadła nieco gorzej niż w zeszłym roku, natomiast chemia znacząco lepiej.
Czynnik 4: osoby z wynikami z poprzednich lat
W roku 2015 mieliśmy do czynienia z sytuacją, kiedy były bardzo wysokie progi – stąd ogromna liczba osób z wynikami 160-170 punktów nie dostała się na kierunek lekarski. Bardzo dużo spośród tych osób pomimo, że w 2016 roku nie poprawiło matury – znaleźli się na listach szczęśliwców przyjętych na medycynę. W tym roku liczba takich osób będzie niewyobrażalnie mniejsza, co również trzeba uwzględnić podczas analizy progów na rok 2017.
Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki przedstawiam progi na uczelnie dwuprzedmiotowe w 2017 roku:
KIERUNEK LEKARSKI, STACJONARNE
- Białystok: 163
- Bydgoszcz: 79,5
- Gdańsk: 164
- Katowice/Zabrze: 159/160
- Kielce: 77 (maksymalna liczba punktów to 100)
- Łódź: 322
- Opole: 166 (maksymalna liczba punktów to 210)
- Poznań: 166 (próg oficjalny)
- Rzeszów: 158/159
- Szczecin: 160
- Zielona Góra: 159/160
Jeśli chodzi o uczelnie trójprzedmiotowe jestem w stanie tylko stwierdzić, że progi na CMUJ/WUM nieco wzrosną, natomiast Lublin będzie miał średnio wysokie progi (215-225), Olsztyn i Radom nieco niższe. Najniższy próg na uczelnie wymagające do rekrutacji trzech przedmiotów na pewno będzie niższy niż w tamtym roku (212/300).
//APEL: Osobom mającym wyniki 1-2 punkty niższe niż prognozowane SILNIE SUGERUJEMY rekrutowanie się na medycynę na różne uczelnie. Prognozy nigdy nie będą w stanie odzwierciedlić faktycznych progów końcowych, a ponadto zdarzają się sytuacje, gdy próg końcowy na danej uczelni jest znacznie niższy niż oczekiwany (przykłady: Szczecin: przeniesienie wszystkich studentów niestacjonarnych na tryb stacjonarny, Poznań: dostawanie się z odwołań na długo po oficjalnym zakończeniu rekrutacji).//
<AKTUALIZACJA 31.07.2017>
W moich prognozach wiem, że pomyliłem się co do Poznania. Nie uwzględniłem rozdziału rekrutacji na 2 wydziały. Próg oficjalny zatrzyma się prawdopodobnie na 171 pkt.
Pozostałe prognozy UTRZYMUJĘ.
Zamieszczam poniżej prognozy na uczelnie trójprzedmiotowe:
Kraków 238/239
Lublin 426
Olsztyn 408
Radom 402
Warszawa 238/239
Do czekających na Łódź – bądźcie spokojni – Łódź tak już ma, że potrafi bardzo długo stać w miejscu. I co roku jest tak, że próg najbardziej spada w październiku. Do końca wakacji Łódź jeszcze trochę spadnie, ale na ostateczne progi trzeba czekać do października.

Komentarzy: 6808
-->-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-
2017.07.09
-->Te klucze robią ludzi debili … tragedia… byłam tam chyba dwa razy Ale ale z nimi niema tematu. Jak komuś uznali jakieś pkt to gratuluję. Lepiej jakby były testy psychologiczne na lek. To by sie przydało na studia medyczne. Widzę po swoim roku
Igna
21:05
ja mysle ze mozna sie przyzwyczaic do tego ze klucz jest bardzo prezycyjny,a problem jest w niektorych egzaminatorach ktorzy nawet widzac ze czlowiek rozumie i wie o czym pisze nie daja punktow bo nie jest idealnie jak w kluczu
jk
21:06
Ą ja mam z biologii 94 pkt a tam gdzie mi odjeli to się zgadzam. Wiem, jakie popełniłam błędy i wiem, że to były błędy.
Toska
21:08
@Kujon niby jak ta matura ma cokolwiek weryfikować? Przyswojenie dużo wiedzy? Ja tak nie uważam bo mam znajomych którzy mają 130 i potrafią nauczyć się 2 razy szybciej niż ja. A ludzie u mnie na roku mający średnią 5.0 bez wkucia nie napisaliby nic na kolosie, bo potrafią pisać tylko to co umiejumieja. A na lekarskim wiedza się pokrywa trzeba umieć logicznie myśleć połączyć wiedzę z każdej dziedziny a nie myśleć schematycznie pod klucz
Igna
21:09
@Toska super wynik gratuluję
Igna
21:10
Ja szczerze mówiąc w szkole z biolci miałem 3 przez całe LO, a koleżaneczki z czerwonymi paskami wiadomo, a jak przyszło do rozdania świadectw, to one ryczały xD Umiały więcej ode mnie, wykuły te cykle rozwojowe tasiemców i tak dalej, a ja skupilem się na czytaniu odpowiedzi z cke i co oni tam chcą i wyszedłem na tym lepiej, nie jestem z tego dumny, ale TRZEBA SIĘ DOSTOSOWAĆ DO ZMIENNYCH WARUNKÓW ŚRODOWISKA XD
Nie wyczymie
21:10
@Kujon, a ja uważam ze ta matura sprawdza umiejętność czytania ze zrozumieniem i precyzyjnego odpowiadania na pytania. Ą my jesteśmy przyzwyczajeni do wofolejstwa i jakos tam bedzie mniej więcej. I to wychodzi na tym teście. Niektórzy niestety nie potrafią przyznać się, że się zagapili mimo wiedzy albo że olali.
Toska
21:11
Dlaczego ludzie wola lek zwykły od wojleku cywilnego ?
P.
21:11
@Igna, dzięki!
Toska
21:13
Jeśli już czepiają się w CKE szczegółów to powinni być konsekwentni i nie uznawać sześciu nóg u owadów. Moim zdaniem to jest hit tegorocznego klucza z bio :))))
mixer
21:17
@P. Odpowiedź jest prosta , po prostu większość myśli że po zwykłym leku będą zarabiać duży hajs i jeździć nowym Maybachem ,zamiast siedzieć w koszarach i obierać ziemniory xD
Quercus robur
21:17
Orientuje się ktoś może czy na woj-lek również biorą nadmiar studentów jeśli chodzi o pierwszą listę?
Edit
21:17
Inga – masz absolutną rację. szybkość wchłaniania nie jest zalezna od punktów. Ale ja cytuję DR z uniwerka medycznego. Takie widać mają oczekiwania.:(. A test z psychologii – obecny w wielu krajach – jak najbardziej!… Nie wszyscy się nadają. Tak po ludzku .
Kujon.
21:18
@Edit rok temu brali
mixer
21:18
238.6 starczy we wrześniu na wum ?
Domin
21:19
Wynik matur ma się nijak do tego jak będzie wam szło, u mnie w grupie 3 osoby uwalily anatomię: olimpijczyk, laska co miała dwa razy ponad 90% i osoba co ledwo sie dostała – nie ma reguły
Vibovit
21:19
Dziękuję za odp
a wiesz może ile osób?
Edit
21:19
@Edit o ile pamiętam ok 280 osób, a miejsc było 150
mixer
21:21
Dziękuję bardzo
Edit
21:21
Vibovit – koleżanka weszła ” z telefonu” 30.09,ze jest na stacjo. I co? Wszystko zaliczone z zerówkach, zima długie wakacje itd. Bo za II podejściem i bardzo jej zależy. Tak wię masz rację.
Kujon.
21:22
Ja zawsze myślałem że tak porypali maturę żeby zarezerwować dobre studia medyczne jedynie dla ludzi z bogatych rodzin, które stać na korepetycje u osób mających rozgryzione CKE. A takich szaraczków wypchnąć na margines bo nawet jakby włożył nie wiadomo ile pracy w naukę to sposób rozwiązywania zadań go zniszczy. Rok temu pisałem maturę z biologii pierwszy raz i dostałem 77% w tym roku umiałem o WIELE więcej i dostałem jedynie 67%. Wcale nie byłem zaskoczony bo wiedziałem już długo przed maturą że zgromadzenie dużej ilości wiedzy i rozwiązanie pierdyliarda zadań maturalnych z zeszłych lat nic tu nie da.
Piotr
21:22
Nie wyczymie- tak, przystosowanie się to jedna z definicji ludzi inteligentnych:)
Kujon.
21:24
@Piotr, ja bez korków napisałem biologię na 85% za pierwszym podejściem więc akurat to nie prawda, że matura jest robiona pod korki xD
XXXb
21:27
Niezłym cyrkiem są też olimpiady – poziom matury, tylko że właściwie same zadania zamknięte i żadnych wymyślnych pułapek, ale nie wiem czy tylko u mnie w szkole tak było, czy u Was też, ale żaden nauczyciel nawet naprawdę dobrym uczniom nie proponował udziału, a taka dobrze napisana olimpiada to gwarantowane miejsce na większości uczelni medycznych, trochę to podejrzane xD
Nie wyczymie
21:30
U mnie tez nikt nigdy nie proponował olimpiady, nawet nie wiedziałem ze takowe są
dowiedziałem się już na studiach ze są i dają darmowe miejsca
Vibovit
21:32
Są jedni którzy chodzą na korki a nienawidzą na 60 i tacy którzy sami się uczą i mają po 80. Najczęściej właśnie Ci którzy uczą sie sami to właśnie im najlepiej idzie na studiach. Ale mam koleżankę skończyła lek w tym roku poszła na poprawkę matury po 1 roku farmacji tak o bez nauki nawet nie chciała jakoś bardzo iść na lek i była w szoku jak zobaczyła że poprawiła biologię bez nauki. To jest szok
Igna
21:32
Bo nie chce się im przygotowywać do olimpiady. W zwykłym liceum mają to gdzieś. Jedynie w jakimś w dużych miastach pchają na te olimpiady
Igna
21:33
Ja też nie chodziłam na korki tylko na kurs Z tłumem innych ludzi.
Toska
21:34
@XXb nie miałem namyśli że żadna osoba nie napiszę tylko konkurencja znacznie spadnie. Ja też nie miałem żadnych korków i jestem po liceum które ma opinie takiego zsypu gdzie idą osoby które chcą przeczekać 3 lata i nic nie robić bo poziom jest tak niski że prawie go nie ma. Także byłem bardzo zadowolony z tych % które sam ugrałem ucząc się w domu.
Piotr
21:36
@mixer a o co chodzi z tymi odnóżami? 3 pary odnozy krocznych to cecha wyróżniającą owady. Ci z tym jest nie Tak?
Toska
21:37