Prognoza progów punktowych 2019 – wstępna diagnoza

Wyższy limit przyjęć na kierunek lekarski w 2019 roku

Ministerstwo Zdrowia kolejny rok z rzędu zdecydowało się zwiększyć limit przyjęć na kierunek lekarski. Jest to odpowiedź na głębokie niedobory kadrowe w polskich szpitalach, głównie wśród personelu lekarskiego – obecnie Polska pod względem liczby lekarzy na 100 obywateli jest wciąż na samym końcu wśród krajów europejskich. Ponadto, starzejące się społeczeństwo tym bardziej wymaga zwiększenia nakładów na służbę zdrowia, w tym zwiększania liczby lekarzy w Polsce.

W tegorocznym rozdaniu uczelnie otrzymały łącznie 4755 miejsc na kierunek lekarski w formie dziennej stacjonarnej. Jest to wzrost o 354 miejsca w stosunku do roku ubiegłego. Taki wzrost, choć symboliczny z perspektywy ogromnych niedoborów kadrowych, z pewnością cieszy kandydatów na medycynę. W tym roku przyszłych lekarzy pierwszy raz będą szkolić Wyższa Szkoła Techniczna w Katowicach (tylko odpłatne) oraz Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Limit

Z punktu widzenia progów punktowych, wzrost limitu przyjęć na kierunek lekarski o 354 miejsca przyczyni się do spadku progów punktowych o ok. 1 punkt (uczelnie dwuprzedmiotowe) w przypadku zachowania wszystkich innych czynników (wyniki matury, ilość kandydatów).

Ilość kandydatów?

Na ten moment mamy niepełne dane. Wiemy, że w tym roku liczba podchodzących po raz pierwszy do matury z biologii i chemii była niemal identyczna jak w roku ubiegłym (dane Centralnej Komisji Egzaminacyjnej). Nie mamy jednak jeszcze danych dotyczących liczby osób poprawiających matury z tych dwóch przedmiotów. Biorąc jednak pod uwagę dane CKE dotyczące liczby osób podwyższających wynik maturalny z wszystkich przedmiotów łącznie w tym roku (41,2 tys.) spodziewamy się, że łączna liczba kandydatów na medycynę w tym roku będzie bardzo zbliżona do ubiegłorocznej, a być może nieco mniejsza.

Biologia

Chemia

Najważniejsze – Trudność matury

To zdecydowanie wyniki matury będą decydujące dla wysokości tegorocznych progów. Dlatego dopiero po opublikowaniu przez CKE stanin maturalnych będziemy mogli precyzyjnie oszacować prognozowane progi punktowe. Do tego czasu będziemy bazowali na subiektywnych opiniach dotyczących tegorocznego arkusza maturalnego. Tutaj głosy są dosyć zgodne, tegoroczna biologia ma wypaść porównywalnie do zeszłorocznej, zaś chemia ma wypaść lepiej. Dodając do tego łatwiejszy arkusz matematyki rozszerzonej w tym roku, taki układ nie sprzyja spadkowi progów.

Podsumowując główne czynniki decydujące o tym, jak będą kształtowały się progi punktowe na kierunek lekarski w tym roku, można wywnioskować, że będą one bardzo zbliżone do zeszłorocznych. Raczej nie zaobserwujemy średniego odchylenia o więcej niż 2 punkty w jedną ani w drugą stronę na uczelniach dwuprzemiotowych. Cennych danych dostarczą nam staniny maturalne, których publikacja planowana jest na 4. lipca 2019 – w ciągu kilku dni od tej daty opublikujemy szczegółową prognozę progów punktowych na 2019 rok.

 

Komentarzy: 5852

-->
  1. Ja mam 370pkt i jestem 170 na liście, jeśli komuś to pomoże w oszacowaniu progu w Łodzi

    Adrian

    2019.07.10
    09:22

  2. Lalalu@ wg mnnie tak okokolo 4- 6%.Biorac jako punkt odniesienia wojlek 2018 typuje 316 jako ostateczny na UMED.

    khorlo

    2019.07.10
    09:23

  3. @? ale ja jestem jak najbardziej za tym żeby wprowadzić płatne szkolnictwo wyższe w Polsce bo spowodowałoby to to że na studia by szli ludzie którzy rzeczywiście chcą to studiować a nie „pójdę na 5 lat na socjologię bo nie chce mi się iść do pracy” co nie zmienia faktu że Polska obecnie nie ma takiego zaplecza jak zachód pod względem finansowania studiów. Na zachodzie można wziąć kredyt studencki który pokryje koszty czesnego, w Polsce nie ma takiej opcji

    nadzi

    2019.07.10
    09:27

  4. popieram @khorlo, tez uważam, ze próg na Łódź wzrosnie w pierwszej liscie na 336-338 , czyli raptem ok.2 pkt więcej niz w zeszłym roku 1 lista, ostateczny próg może być taki sam… Pokazuje to np. miejsce Lalalu – 338 pkt i 720 miejsce, czyli 1 lista, a moga wziaśc nawet około 800 osób od razu, czyli moze zejsc do 337/336 , w tamtym roku było 334 1 lista

    ?

    2019.07.10
    09:29

  5. Jednocześnie spowodowałoby to, że na studia nie poszłoby wiele zdolnych i inteligentnych osób, bo nie byłoby ich stać.

    aga

    2019.07.10
    09:30

  6. @nadzi – zgadza się, raczkujemy w kwestii płatnego szkolnictwa, zwłaszcza mentalnie… Finansowo kredyt to kredyt, spłącić trzeba, u nas wciąż faktycznie nie ma takich preferencyjnych jak „na zachodzie” kredytów studenckich, ale mysle, ze najblizsze lata/kilkanascie lat zacznie się to tez powoli zmieniać…

    ?

    2019.07.10
    09:32

  7. Ja mam w Łodzi 324pkt i 1279 miejsce

    Racja racja

    2019.07.10
    09:34

  8. Ale emocje niepotrzebnie, to nie są moje wyniki, pytam tylko, bo na ich stronie jest takie info. Dalej płatne studia wywołują dużo emocji. Znam 2 osoby, które studiują na fryczu, uczą się sumiennie, dużo i nie jest lekko zdać, asystenci zaangażowani, fajne zajęcia, chcą nauczyć. Obyście się nie zdxiwili, że te uczelnie, obecnie tu wyśmiewane wypuszczą lepiej przygotowanych absolwentów. To, że ktoś nie rozpoznał cisa czy jałowca, nie przesądza jak bědzie leczył. Ktoś woli mieszkać w domu 500 m kwadratowych, ktoś jeździ do Dubaju a jeszcze inni wolą tą kasę przeznaczyć na wykształcenie. Ostatnio studentka 5 roku stomatologii na jednej z najlepszych uczelni, opowiadała jak wyglądają zajęcia praktyczne,a raczej nie wyglądają. Za kilka miesięcy pójdzie na staż z umiejętnościami, które nie pozwalają na leczenie pacjentów

    Maturzysta 2019

    2019.07.10
    09:38

  9. Ktoś wie,o której będzie lista w Kielcach?

    BECIA

    2019.07.10
    09:41

  10. Racja racja @ bedziesz musial chwile poczekac ale „na bank” sie dostaniesz wg mnie.Tak wiec spoko.

    khorlo

    2019.07.10
    09:42

  11. ja też myślę że na prywatnych uczelniach będzie lepsza jakość kształcenia na klinikach bo ludzie płacący za wykształcenie WYMAGAJĄ a prawda jest taka że „podpieranie ścian” zdarza sie wszędzie nawet na CMUJu

    devil

    2019.07.10
    09:43

  12. czy też spotkaliście się z opinia, że PUM jest bardziej prostudencki niż np. ŚUM? Dzieki za pomoc

    Michał

    2019.07.10
    09:44

  13. A o ile miejsc się przesuwa do drugiej listy jak pierwsza mówicie że do 800 miejsca? Tak mniej wiecej

    Racja racja

    2019.07.10
    09:45

  14. @Maturzysta2019 tylko w tym wszystkim chodzi o to, że najbardziej poszkodowane są osoby, ktòrym brakuje kilku punktów. I które nie mają tyle pieniędzy, żeby płacić za studia niestacjonarne. Powiem tak. Oczywiście to czy ktoś ma 75 czy 85 o niczym nie świadczy. Aczkolwiek – osoba która napisała maturę na powiedzmy 55% musiała mniej pracować w liceum niż osoba, która napisała na powiedzmy 75%. Problem jest przy napisaniu matury na powyżej 70%, bo to już faktycznie wiele wymaga. I pod tym względem matura o czymś tam świadczy i żal osób, których nie stać na te studia a zabraknie im niewiele, bo te osoby bardziej zasługują na lekarski niż ktoś kto ma łącznie powiedzmy te 120 punktów. Sorry, taka prawda ;) I bardziej na to zasługują mimo że na studiach mogą sobie radzić tak samo.

    Vann

    2019.07.10
    09:47

  15. moglby mi ktoś wyjaśnić, co oznacza w Opolu, potwierdzona przez komisję kserokopia świadectwa?

    Nowa

    2019.07.10
    09:48

  16. niestety sprawiedliwości na tym świecie nie ma

    nadzi

    2019.07.10
    09:50

  17. Że musisz przedstawić przy składaniu dokumentów oryginał

    On

    2019.07.10
    09:50

  18. Zgaduję, że bierzesz ze sobą kopię i oryginał, ktoś z komisji bierze do ręki oba, porównuje, po czym na kopii wbija pieczątkę „potwierdzam zgodność z oryginałem”, kopię zabiera sobie, a oryginał oddaje w Twoje rączki.

    aga

    2019.07.10
    09:51

  19. @Vann no i co z tego wynika że bardziej zasługują? nie ma kasy= nie ma studiów. Jak się ma kasę to się idzie, nie widze w tym nic złego

    devil

    2019.07.10
    09:51

  20. @Aga dokładnie tak

    Kkk

    2019.07.10
    09:57

  21. Te progi to porażka, debile idą na medycynę

    Krystian

    2019.07.10
    09:58

  22. @Vann nie zgodzę się, pierwszy raz maturę napisałam na 58% bo bardzo sie przejmowałam o stresowałam, potem poprawiłam na 78% – a uwierz mi, nie pracowałam mniej w liceum

    zapytajka

    2019.07.10
    10:00

  23. no poza tym wyobraż sobie że nie musisz tak cisnąc do tej matury, żeby napisać na te 75+, masz tak 60 lekko i idziesz na medycyne :D moim zdaniem brzmi to fajnie. Ja akurat biologię rozwaliłem ale nie jestem na tyle zabawny żeby myślec ze jak dobrze rozróżniam nasionka albo wiem czy nasiona ugotować czy uprażyć to będe lepszym lekarzem… hehs

    devil

    2019.07.10
    10:02

  24. @Krystian Byłbym ostrożny w ocenie ludzi na podstawie wyników z matury, to raczej kiepski wyznacznik

    Adrian

    2019.07.10
    10:02

  25. Podawaliście nr świadectwa maturalnego w Szczecinie?

    aga

    2019.07.10
    10:05

  26. @devil ja tam wolalbym trafic na lekarza, ktory dostal sie na lekarski dzięki swojej wiedzy a nie dzięki bogatym starym

    Awr

    2019.07.10
    10:05

  27. Krystaian@ debile to za mocne slowo.Rozumiem ze miales na mysli cos takiego ze pokolenie jest mniej rozwiniete :ma mniejsza wiedze badz gorsze rozumowanie? watpie w to.A moze , ty chyba tego nie zakladasz, po prostu egzaminy sa trudniejsze niz pare lat temu i duzo duzo trudniejsze niz 10-12 lat wczesniej?

    khorlo

    2019.07.10
    10:06

  28. @Awr niestety na identyfikatorze takich info nie będzie :D i wiesz, posiadanie pieniędzy to nie jest coś złego generalnie

    devil

    2019.07.10
    10:11

  29. @zapytajka ja pierwszy raz na 52% i też się mega stresowałem. Ale widzę ogromną różnicę w wiedzy i pracy mając 75 a 52.
    @devil a to wynika, że kasa nie powinna o czymkolwiek świadczyć w sprawie studiowania lekarskiego i nie tylko. A że świadczy no to inna sprawa.

    Vann

    2019.07.10
    10:13

  30. Czy ktoś jakimś cudem dostał numer konta do opłacenia rekrutacji na PUM? Mam od kilku dni 0 w numerze konta i po prostu zaraz mnie szlag jasny trafi, piszę na różne maile i zero odpowiedzi…

    cooo

    2019.07.10
    10:16

-->
×