Prognoza progów punktowych 2019 – wstępna diagnoza
Wyższy limit przyjęć na kierunek lekarski w 2019 roku
Ministerstwo Zdrowia kolejny rok z rzędu zdecydowało się zwiększyć limit przyjęć na kierunek lekarski. Jest to odpowiedź na głębokie niedobory kadrowe w polskich szpitalach, głównie wśród personelu lekarskiego – obecnie Polska pod względem liczby lekarzy na 100 obywateli jest wciąż na samym końcu wśród krajów europejskich. Ponadto, starzejące się społeczeństwo tym bardziej wymaga zwiększenia nakładów na służbę zdrowia, w tym zwiększania liczby lekarzy w Polsce.
W tegorocznym rozdaniu uczelnie otrzymały łącznie 4755 miejsc na kierunek lekarski w formie dziennej stacjonarnej. Jest to wzrost o 354 miejsca w stosunku do roku ubiegłego. Taki wzrost, choć symboliczny z perspektywy ogromnych niedoborów kadrowych, z pewnością cieszy kandydatów na medycynę. W tym roku przyszłych lekarzy pierwszy raz będą szkolić Wyższa Szkoła Techniczna w Katowicach (tylko odpłatne) oraz Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Z punktu widzenia progów punktowych, wzrost limitu przyjęć na kierunek lekarski o 354 miejsca przyczyni się do spadku progów punktowych o ok. 1 punkt (uczelnie dwuprzedmiotowe) w przypadku zachowania wszystkich innych czynników (wyniki matury, ilość kandydatów).
Ilość kandydatów?
Na ten moment mamy niepełne dane. Wiemy, że w tym roku liczba podchodzących po raz pierwszy do matury z biologii i chemii była niemal identyczna jak w roku ubiegłym (dane Centralnej Komisji Egzaminacyjnej). Nie mamy jednak jeszcze danych dotyczących liczby osób poprawiających matury z tych dwóch przedmiotów. Biorąc jednak pod uwagę dane CKE dotyczące liczby osób podwyższających wynik maturalny z wszystkich przedmiotów łącznie w tym roku (41,2 tys.) spodziewamy się, że łączna liczba kandydatów na medycynę w tym roku będzie bardzo zbliżona do ubiegłorocznej, a być może nieco mniejsza.


Najważniejsze – Trudność matury
To zdecydowanie wyniki matury będą decydujące dla wysokości tegorocznych progów. Dlatego dopiero po opublikowaniu przez CKE stanin maturalnych będziemy mogli precyzyjnie oszacować prognozowane progi punktowe. Do tego czasu będziemy bazowali na subiektywnych opiniach dotyczących tegorocznego arkusza maturalnego. Tutaj głosy są dosyć zgodne, tegoroczna biologia ma wypaść porównywalnie do zeszłorocznej, zaś chemia ma wypaść lepiej. Dodając do tego łatwiejszy arkusz matematyki rozszerzonej w tym roku, taki układ nie sprzyja spadkowi progów.
Podsumowując główne czynniki decydujące o tym, jak będą kształtowały się progi punktowe na kierunek lekarski w tym roku, można wywnioskować, że będą one bardzo zbliżone do zeszłorocznych. Raczej nie zaobserwujemy średniego odchylenia o więcej niż 2 punkty w jedną ani w drugą stronę na uczelniach dwuprzemiotowych. Cennych danych dostarczą nam staniny maturalne, których publikacja planowana jest na 4. lipca 2019 – w ciągu kilku dni od tej daty opublikujemy szczegółową prognozę progów punktowych na 2019 rok.

Komentarzy: 5852
-->-
2019.06.30
-
2019.06.30
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-
2019.07.01
-->@jaaa Mam to samo, boję się że mogę się załamać. Nie mam psychicznie siły już tej matury kolejny raz pisać, nie pójdę do szkoły znowu, bo mi wstyd
Karo
23:53
@Warszawski,aż 100 nie przyszło na 1 rok? Co za paranoja :O
Karo
23:54
Tak, na 1wl. A to wynika z faktu, że ludzie wolą iść na bardziej prostudenckie uczelnie np. do Łodzi. Łódź rekrutuje do października,, a WUM w połowie września zamyka. Duża część osób z dobrze napisana matma dostaje sie wczesniej na WUM, a potem czeka na Łódź, Poznań, Wrocław. Jak się dostaną końcem września,to ich miejsce na WUMie przepada.
Warszawski
00:03
@Warszawski
Liczę z 2WL, bo jednak 1. rok wygląda bardzo podobnie, skoro te same zakłady prowadzą większość przedmiotów
OT
09:54
Niekoniecznie. Rok temu za anate wyleciało nas 100 osób prawie,a w na 2wl nikt…. więc nie ma co mówić o podobieństwach xd
Warszawski
10:20
Jaka jest zdawalność histoligii w Zielonej Górze.Może ktoś wie.
Ola
10:47
Jest tutaj ktoś ze stomy w Łodzi lub Lublinie?
@Karo
11:17
W Zg w tym roku anatomię uwalilp najpierw 40 osób, drugi termin dziesięć, ale drugie dziesięć nie miało w ogóle dopuszczenia, więc jakby piszą razem komoda w trzecim terminie. Reszty wyników nie ma.
Kinia
11:19
A i 11 osób powtarza rok z histologii, bo nie zdali doposzczeniowki praktycznego, w tym jedna drugi raz będzie to robić. Jak masz więcej pytań to słucham.
Kinia
11:20
@Karo ja jestem, co chcesz wiedzeć?
grifindoor
11:34
z Lublina
grifindoor
11:38
Czy da się przeżyć i czy jesteś zadowolony/a? To był Twój pierwszy wybór?
@Karo
12:02
Tak, to był mój pierwszy wybór. Jestem aktualnie na drugim roku. Na pierwszym roku jest ciężko, szczególnie z anatomią. W pierwszym terminie zaliczyło ok 40% roku. Na poprawkach puścili już każdego. Drugi rok, porównując do pierwszego jest bardzo lajtowy. (coś na poziomie gimnazjum). 3 podobno będzie ciężki, ale szkoda się tym martwić. Z uczelni jestem w miarę zadowolona, chociaż słyszałam, że jest kilka toksycznych grup. No i niektórym ambitnym jednostkom się tak nudziło, że donieśli na katedrę z patofizjo, że mają nam dać gotowca na egzaminie xd. Powiem tak, wszystko zależy od tego na jakich ludzi trafisz w grupie. To z nimi będziesz spedzałą większość czasu. Ogólnie uczelnia jest dosyć prostudencka. Starszy rocznik chętnie dzielił się z nami materiałami i zawsze pomógł jak przychodziło co do czego. Nie namawiam i nie zachęcam, bo mam kilku znajomych w Łodzi i są też zadowoleni ze swojej uczelni. Ja na Twoim miejscu kierowałabym się odległością od miejsca zamieszkania. Co jest chyba najważniejsze na pierwszym roku. Pozdrawiam
grifindoor
12:20
Kinia ile osób nie zdało I terminu z histologii.Czy są trzy terminy ,czy tylko dwa,
aby zdać przedmiot.
Ola
12:30
@Warszawski
Akurat 100 osób to trochę przesada, studentów widmo na stan listopad 2018 było ok. 60 osób. Wiem, bo sam uczestniczyłem w kompletowaniu nazwisk jako jeden ze starostów grup i aż tak dużo ich nie było. Z resztą, wiele tych osób okazywało się, że są na WUMie, ale na drugim roku i aplikowali w razie czego jeszcze raz na 1 rok, gdyby nie zdali. Jest to o tyle dziwne, że WUM (przynajmniej w tamtym roku) zabraniał takiej praktyki, bo przy rejestracji oświadczało się, że nie jest się studentem kierunku lekarskiego, najwyraźniej dziekanat dość słabo weryfikował takie oświadczenia. Na naganne zasługuje też postawa tych kandydujących ponownie ludzi, bo skoro dostali info, że jednak zdali, to powinni poinformować dziekanat o swojej rezygnacji z miejsca, aby ktoś inny mógł je zająć. Przy takiej ilości osób, 60 osób to jest pewnie cała lista z 229 pkt w tamtym roku.
Student WUM
12:33
Jakie obstawiacie w tym roku progi w Lublinie i Krakowie z racji na inne warunki rekrutacji? W Lublinie to wgl od 3 lat co roku są inne haha
Medmed
13:03
hej, mam 170 punktów z zeszłego roku na dwuprzedmiotowe. Nie poszedłem na studia z powodów zdrowotnych. Teraz waham się między Łodzią a Poznaniem. Odległość nie pomoże jako wskazówka, bo mieszkam prawie pomiędzy nimi. Gdyby ktoś chciał dorzucić swoje 3 grosze i doradzić, to chętnie poczytam
borsuk
14:09
Student WUM. To niedopuszczalne. Czy jako Starosta i Samorząd zgłaszaliście do rektora, nieprawidłowości w rekrutacji? Ilu kandydatów przez to zostało uwalonych.
Doro
14:40
@borsuk
Ja jestem po 1 roku w Łodzi i jest naprawdę super ale mówi się ze maja coś mieszać przy modułach od nowego roku, wiec nie daje gwarancji ze dalej będzie po staremu.
Ula
14:48
w sensie że moduły w łodzi zostają?
borsuk
14:49
ja się chyba skłaniam ku łodzi
borsuk
14:54
@Doro
Została zgłoszona lista tych osób do dziekanatu. Trudno dokładnie powiedzieć ile było takich osób, bo na 60 osób składały się osoby, które zaczęły studia gdzie indziej, w ogóle nie rozpoczęły studiów, czy np. wcześniej wspomniane osoby co asekurowały się, gdyby nie zdały roku.
Ogólnie rzecz biorąc tylko do tych ostatnich można mieć jakieś formalne zastrzeżenia. Wszystkie te osoby złożyły papiery w terminie i stały się studentami. Niestety, ale nic nie zakazuje zapisać się na studia, złożyć papiery, aby następnie się na tych studiach w ogóle nie pojawić. Formalnie te osoby są ciągle studentami aż do końca roku, bo na WUMie na 1 roku nie ma sesji zimowej, więc dopiero po letniej są skreślani.
Weryfikacja przez dziekanat jest dość utrudniona i dopiero od studentów już podczas roku są wstanie stwierdzić, że te osoby nie uczęszczają, a to już jest często 4 tydzień października, gdy kończy się już blok z osteologii, a zaraz zaczyna OUN, więc ewentualne uzupełnienia nie wchodzą w grę.
Student WUM
15:16
Moduły zostają ale chyba w jakiejś innej formie
Tam
15:32
StudentWUM. To jest straszne co mówisz, i to na dodatek ludzie z mojego roku…. Ech.
Typowo.
Warszawski
15:37
Ktoś wie w których miastach trzeba rejestrować się na lek stacjonarny żeby moc później składać na lek niestacjonarny? Wiem ze tak jest w Poznaniu ale ktoś wie czy może gdzieś jeszcze?
tu
16:16
Po wejściu na stronę logowania w OKE Wrocław wyskakuje informacja, że wyniki będą dopiero o 8 rano 4 lipca, ktoś wie czy to prawda? Bo inne OKE mają mieć normalnie o północy wyniki :/
Doms
16:23
Obstaję przy swoim. To są nieprawidlowości rekrutacji ze strony WUM. To straszne jak pomyślę ile osob nie dostało się przez zły system rekrutacji. CBa, CBŚ?
Doro
16:25
Przecież „martwe dusze” musiały złożyć dokumenty, podpisać umowę. A Rekrutacja powina działać od razu na piczatku października.
Doro
16:29
@Doro ale „martwe dusze” są na wszystkich uczelniach tylko WUM kończy rekrutacje 30.09 a inne jeszcze dobierają jaki się ludzie nie pojawią na zajęciach. A studenci WUM stacjo składają na niestacjo gdyby nie zdali a tak mogą a za rok się przenoszą.
WUM
16:36
@borsuk
Chodź do Poznania
Poznan
17:07