Projekt limitów przyjęć na kierunek lekarski i lek-dent w 2017 roku.

Na naszą prośbę Ministerstwo Zdrowia udostępniło wczoraj projekt tegorocznych limitów przyjęć. Tendencja wzrostowa została utrzymana, niemniej nieco przyhamowała. W planowanym rozdaniu na kierunek lekarski w trybie stacjonarnym (bezpłatnym) przeznaczono 4208 miejsc. Jest to o 189 miejsc więcej niż w ubiegłym roku (Przypomnijmy, że w 2016 odnotowano wzrost w ilości 599 miejsc).

Ministerstwo ma inne plany w stosunku do kierunku lekarsko-dentystycznego. W tym przypadku postanowiono zmniejszyć limit przyjęć na tryb stacjonarny (zostanie przeznaczone 771 miejsc, w stosunku do 814 w roku ubiegłym).

Zwiększanie limitów przyjęć na kierunek lekarski wpisuje się w prowadzoną od kilku lat przez MZ politykę, mającą na celu uzupełnienie olbrzymich niedoborów kadrowych wśród lekarzy w Polsce. Nasz kraj z liczbą 2,2 lekarzy na 1000 mieszkańców zajmuje wciąż ostatnie miejsce w Unii Europejskiej. W sąsiadujących z nami Czechach ten wskaźnik wynosi 3,7, na Węgrzech – 3,2, w Niemczech – 4,1, we Francji – 3,3. Średnia dla krajów OECD to 3,3 proc.

Uwaga: W wyliczeniach nie uznano miejsc na Uczelni Łazarskiego i Akademii Krakowskiej jako odbywanych w trybie stacjonarnym, ze względu na płatny charakter studiów. 

Jak co roku informujemy, iż dane przedstawiają projekt rozporządzenia, a zatem finalne limity przyjęć mogą być inne. Historia jednak pokazuje, iż ostateczne rozporządzenie w sprawie limitów nie różni się od wcześniej prezentowanych projektów.

///W kolejnym wpisie: Terminy i wymagania rekrutacyjne na 2017 rok///

Komentarzy: 1180

  1. wyczuwam niskie progi na uczelnie trójprzedmiotowe :D

    Tygrys

    2017.04.07
    03:40

  2. Z ciekawości, w których miastach zwiększył się limit i o ile??

    PodstępnaLiszka

    2017.04.07
    08:46

  3. Czy do tych 189miejsc został wliczony Lazarski???

    138 (68)

    2017.04.07
    09:29

  4. zwiększył sie pewnie o te uczelnie nowe bo z samej ich obecności +180 miejsc

    patrycja

    2017.04.07
    09:31

  5. A dobra juz doczytałam:)

    138 (68)

    2017.04.07
    09:31

  6. Myślicie, że w związku z tym progi spadną?

    Tobiasz

    2017.04.07
    09:56

  7. Na lek miejsc zwiekszylo sie o jakies 5% wiec nie spodziewajcie sie cudow jezeli chodzi o progi. Nadal glownym wyznacznikiem bedzie poziom matury, a teraz nikt wam nie powie jaki bedzie.

    Maria

    2017.04.07
    10:15

  8. patrycja tutaj mowa tylko o miejscach bezpłatnych a tutaj Radom – 70, Opole – 60

    klklkl

    2017.04.07
    10:16

  9. 138 nie został bo jest wyraźnie napisane, że o 189 zwiększyło się na studiach bezpłatnych

    klklkl

    2017.04.07
    10:18

  10. A ja wyraźnie napisalam ze doczytalam

    138 (68)

    2017.04.07
    11:42

  11. Kto od @algezjaduszy ? ;>

    Maturzystki

    2017.04.07
    11:42

  12. Co ma niby dać zwiększenie liczby miejsc na uczelniach jak barkuje rezydentur?!
    Normalnie nóż się w kieszeni otwiera

    Pseudoefedryna

    2017.04.07
    12:26

  13. @Pseudoefedryna – ciekawe czy coś się w tym temacie kiedyś zmieni. Ktoś coś słyszał?

    leklodz

    2017.04.07
    14:07

  14. @pseudoefedryna – to oczywiste ze za 5lat zostanie zwiekszona liczba rezydentur, kiedy osoby ktore zaczely studia w 2016 je skoncza -to oczywiste. Wiadomo ze nie bedzie to spektekularny poziom, ale zostanie utrzymany obecny stosunek liczby osob konczacych medycyne do liczby rezydentur

    138 (68)

    2017.04.07
    14:39

  15. Te prawie 200 miejsc to nie jest mało i na pewno w jakiś sposób odbije się na ewentualny spadek progów. W tym roku nie będą mieć aż tak wielkiego znaczenia jak w roku poprzednim osoby oprawiające maturę i te które mają wyniki z zeszłego roku. Przy podobnym poziomie matury jak w roku poprzednim progi mogłyby spaść nawet o kilka punków na niektórych uczelniach ( to zależałoby jeszcze od liczby piszących przedmioty konieczne na medycynę w tym roku) –> spadki będą większe na uczelniach trójprzedmiotowych
    Jednak nie pozotaje nic innego jak czekać na matury i ich wyniki – wówczas będzie można oszacować nieco progi.
    Trzeba mieć jednak na uwadze, iż mimo że na uczelnie dwuprzedmiotowe wzrosła liczba miejsc, to Lublin przestaje taką być – więc liczba miejsc na uczelnie dwuprzedmiotowe pozostaje podobna jak w zeszłym roku, więc przy podobnym poziomie matury nastąpi raczej niewielki spadek na uczelnie 2R, natomiast zdecydowanie większy na uczelnie 3R

    Tygrys

    2017.04.07
    16:34

  16. W sumie to się cieszę, mam dwie kumpele co miały 234 i się do Warszawy nie dostały – to może teraz im się uda i będą przechodziły ta sama mękę co ja ^___^

    PodstępnaLiszka

    2017.04.07
    16:36

  17. Opole nie ma niestacjonarnych studiow? Na ich stronie jest napisane ze są :0

    Iza

    2017.04.07
    17:35

  18. Iza może mieli mieć ale nie dostali zgody

    klklkl

    2017.04.07
    19:25

  19. jest szansa, że progi na stomatologię się utrzymają albo nawet minimalnie spadną?

    Mateusz

    2017.04.07
    22:24

  20. wtf? w Rzeszowie nie bedzie studiów stacjonarnych?

    k

    2017.04.07
    22:33

  21. Hello, FRANKly speaking, im glad, że będzie miescja na inne uniwersyteta jak Łazarz, to szansa dla ludzi z innych krajów, aby w Polska studiować, mimo problemow z matura

    Marta Frank

    2017.04.08
    10:20

  22. MartaFrank zapraszam do stolicy – tu jest zycie na poziomie a nie taka bieda i plebs jak na wsi

    Ka$$$a

    2017.04.08
    10:30

  23. Jak matura będzie taka jak w zeszłym roku to spadną tak naprawdę to zwiększyli o 120 miejsc bo łazarski też jest zapisany jako stacjo. Ale za to na stomie zmniejszyli o 43. Czyli tylko 80 miejsc więcej.

    WWW

    2017.04.08
    11:37

  24. Jak dla mnie stoma się nie ruszy.

    WWW

    2017.04.08
    11:37

  25. a sorki nie doczytałem o fryczu i łazarskim

    WWW

    2017.04.08
    11:46

  26. nom, muszą zwiększać liczbę taniej siły roboczej w szpitalach

    hirojsms

    2017.04.08
    12:17

  27. Hej, trochę gdybania- różnica między progami pkt.2015 a 2016 była niesamowicie duża- rezultat zwiększenia liczby miejsc i kiepska matura. Ktoś pisał, że Lublin przechodzi na 3- przedmiotowe, czyli liczba miejsc na 2- przedmiotowe (mimo zwiększenia o te 200) się zeruje. I tu moje pytanie- jaka jest szansa i o ile mogą wzrosnąć takie progi, jeśli matura zostanie lepiej napisana przez ten rocznik? Może być powrót do progów punktowych z 2015?

    alerosa

    2017.04.08
    12:50

  28. Alerosa – mysle, że progi beda podobne lub nawet o 1% na dwuprzedmiotowych i 2% na trzyprzedmiotowych nizsze. W tym roku będzie bardzo mało osob z roczników 96 i straszych – Ci co mieli sie dostać dosatli sie w ostatniej rekrutacji.
    O miejsca będą walczyć osoby z rocznika 98, 97 i niedobitki ze starszych.
    Dodatkowo otwarte zostaną dwie nowe uczelnie panstwowe – Opole i Radom (który o dziwo może mieć wysoki poziom nauczania przez kadrę z Warszawy).
    Poziom matur powinien utrzymać się na poziomie ostatniej, była „trudna” ale było to do przewidzenia po zmianie programowej – poziom zostanie utrzymany co ma pomóc wyselekcjonować najlepszych.

    Osobiście polecam z 2przedmiotowych: Poznań i Gdańsk, a z 3przedmiotowych: Kraków :)

    Statistica

    2017.04.08
    13:04

  29. Gdyby nie odjeli tej stomy wszystko byłoby super;(

    138 (68)

    2017.04.08
    14:01

  30. Kto ma studygrama?

    138 (68)

    2017.04.08
    14:02

  31. Ja mam ogromną nadzieję, ze natura wyjdzie centylowo w tym roku identycznie jak w poprzednim. Nie moze sie powtórzyć sytuacja z 2015, matura nie może wygladac jak sinusoida!!

    138 (68)

    2017.04.08
    14:06

  32. Spadek progow xddd

    Swietny zart, przy progach tak zalosnie niskich jak w zeszlym roku powinniscie byc wdzieczni, jezeli progi wzrosna o tylko 2-3 pkt

    Przeciez jestem na uczelni i widze miernote ludzi jacy aktualnie przyszli na uczelnie

    To nie jest wasza wina, ale w tym roku dostali sie na studia nie ci ludzie ktorzy powinni i to baaaaardzo widac.

    W tym roku bedzie dodatkowo o tyle gorzej, ze o niemal te same miejsca bija sie prawie dwa roczniki,w tym czesto bardzo sensowni ludzie z 97, niestety koledzy mielicie pecha :/

    To chyba pokazuje nam na jak niewiele rzeczy w zyciu mamy wplyw, ale nic z tym nie mozemy zrobic poza akceptacja. Jedno jest pewne w tym roki dostana sie faktycznie najlepsi, co z drugiej strony sprawi ze dostana sie ci ktorzy na to faktycznie zasluzyli

    Pozdrawiam
    Crain

    Crain

    2017.04.08
    14:10

  33. @crain to prawda ze dostało sie wiele osób w tym roczniku wiele osób ktore nie powinno. Ale nie zgodzę się z twoją prognozą progów ktorą jest wrozeniem z fusów. Jeżeli dadza taka mature jak 2016 wtedy spadna :)

    138 (68)

    2017.04.08
    14:26

  34. A i jeszcze jedno niesamowicie smiesza mnie opinie ludzi, ktorzy twierdza, ze „dobry poziom bo kadra z WuMu” no gratuluje kolejnej osobie poczucia humoru. Żart ze na uczelni gdzie 4 na 5 przedmiotow maja pytania z baz, a do egzaminu nikt sie z ksiazki nie uczy bo nie ma to sensu jest wyborny. A Radom no fajnie niech ciekawi ludzie sprawdza ilu profesorow zwiazanych z branza ma Radom ; )

    I na koniec niech o poziomie przestana sie wypowiadac ludzie, ktorzy na studia sie nawet jeszcze nie dostali albo sa na przesiewowym roku pierwszym

    Prawda o tych studiach jest taka, ze jak sie bedziesz uczyc to sie nauczysz, a jak nie bedziesz chciec to nikt Ci na sile do glowy nie wlozy.

    Sa uczelnie troche bardziej i troche mniej przewalone, ale wszystkie mieszcza sie w odcieniach szarosci ( no moze poza zielona)

    Crain

    2017.04.08
    14:27

  35. Crain u mnie na roku jest zdecydowana większość z rocznika 97 (jestem w Wawie) – w większości są to osoby z dobrymi wynikami – jednak tutaj prog nie był tak żałosny jak np Zielonej Gorze

    PodstępnaLiszka

    2017.04.08
    14:27

  36. Crain- myślę, że nie masz racji. W zeszłym roku progi były niskie. Dostała się dużą grupa ludzi z 97 oraz ludzie z 96, którym w 96 zabrakło punktów. To znaczy, że 96 już prawie nie będzie w rekrutacji i z 97 też mało- chyba że totalnie słabo napisali maturę i w tym powtarzają. W zeszłym roku rekrutiwal sie cały 97 i dużo z 96, bo progi w 96 były wysokie i dużo ludzi z wysoką natura się w 2015 nie dostało.
    W tym roku mamy zatem jeden rocznik, demograficznie znów mniejszy od poprzedniego ( to roczniki postępującej niżu demograficznego- w 98 jest mniej ludzi niż w 1997). Plus trochę więcej miejsc na studiach.
    Co z kolei znaczy, że jeśli matura będzie na podobnym poziomie, to progi mogą trochę spaść. Jeśli będzie łatwa, zostaną bez zmian lub trochę wzrosną.

    Dra

    2017.04.08
    14:30

  37. 138 Nie sadze, ze bedzie tak przewalona matura, a przy nawet troche latwiejszej prog poleci do gory, ale watek wrozenia z fusow owszem jest, ale troche mniejszy niz zwykle co roku ;)

    Crain

    2017.04.08
    14:30

  38. ” Duzo z 97 ” no nie bardzo widze po swojej i innych uczelniach, wiekszosc ludzi to lata wczesniejsze i to znaczna wiekszosc
    97 ludzi praktycznie nie ma

    Crain

    2017.04.08
    14:33

  39. No zielona gora, mentalny przewalowy nastepca szczecina ;)

    Crain

    2017.04.08
    14:37

  40. To prawda, u mnie w grupie na 23 osoby 4 są z ’97 o.O Większość rocznika stanowią osoby z 96 i wyższych roczników, też osoby po paru latach studiów. A naszemu rocznikowi słabo poszła matura, tymczasem niektórzy z 96 mogli podostawać się z zeszłorocznymi wynikami, bo różnice rzędu 10 pkt były znaczące

    ewok

    2017.04.08
    14:39

Twój adres e-mail nie będzie wyświetlany ani przekazywany innym podmiotom. Pola wymagane oznaczono *.

*

*

Wpisz swój komentarz: