[AKTUALIZACJA] PROGI PUNKTOWE 2015 – PROGNOZA

Prognoza dla uczelni, na których wymagane w rekrutacji są dwa przedmioty.
(Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, ŚUM, Kielce, Lublin, Łódź, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Zielona Góra)

Kandydaci rekrutujący się na medycynę do ww. miast mają do wyboru biologię i chemię (na wszystkich uczelniach) oraz fizykę i matematykę (na części uczelni). [wszystkie na poziomie rozszerzonym]. Ponieważ znakomita większość z nich rejestruje się na postawie wyłącznie rozszerzonych biologii i chemii – tylko te dwa przedmioty bierzemy pod uwagę w poniższej prognozie.

ANALIZA 

I. Zgodnie z projektem Ministerstwa Zdrowia z dnia 29. maja 2015 roku limit przyjęć na kierunek lekarski w trybie stacjonarnym ma wzrosnąć aż o 394 miejsca. Jest to wynik m.in. otwarcia kierunku lekarskiego w Kielcach, Rzeszowie i Zielonej Górze. Należy pamiętać, że omawiany projekt niekoniecznie musi być w 100% zbieżny z ostatecznym rozporządzeniem, ale zazwyczaj tak właśnie jest. W praktyce zwiększenie limitu o tyle miejsc oznacza próg niższy (w stosunku do tego, gdyby limit nie uległ zmianie) średnio o nie więcej niż 1,5 punkta na każdej uczelni.

II. Z naszych analiz jasno wynika, że ilość maturzystów z rocznika ’96, którzy napisali maturę z biologii i chemii łącznie na 165 punktów (i więcej) jest wyższa niż rok temu. Nie da się ukryć, że różnica jest dosyć spora i z pewnością niekorzystnie przełoży się na tegoroczne progi. Niestety nie ma danych, które pozwoliłyby nam ocenić, czy ilość osób poprawiających maturę jest wyższa, czy niższa niż w roku ubiegłym. Można jednak założyć, że z roku na rok osób poprawiających nieznacznie przybywa.

III. Ciekawe wnioski płyną z analizy ogólnych statystyk maturalnych CKE. Wyraźnie widać, że wielu maturzystów wybrało z przymusu biologię jako egzamin rozszerzony na maturze. Świadczy o tym fakt, że znacznie więcej osób (42 572) pisało w tym roku egzamin z tego przedmiotu, niż w zeszłym (27 475). Bardzo niski średni wynik z tego egzaminu (43% w stosunku do zeszłorocznego 53%) nie świadczy zatem o tym, że egzamin wypadł słabo, lecz wskazuje na to, że wielu maturzystów przystąpiło do niego z przymusu, a więc bez przygotowania. Niska średnia nie przełoży się więc w tym przypadku na niską ilość osób, które osiągnęły bardzo wysokie i wysokie wyniki. Z porównania tegorocznych skal centylowych z zeszłorocznymi staninami wynika, że osób, które uzyskały wynik 80% i więcej jest w tym roku mniej więcej tyle samo, co w ubiegłym.

IV. Miarodajnym dla prognozowania progów na medycynę jest egzamin z chemii. Ogólne statystyki opublikowane przez CKE podają, że do matury z chemii przystąpiło w tym roku niewiele więcej osób, niż w roku ubiegłym (27 313 w 2015r., 21 578 w 2014r.). Prawdopodobnie więc ilość kandydatów na medycynę w tym roku będzie tylko niewiele wyższa niż w roku ubiegłym, a niższa niż 2 lata temu (na podst. danych z Prognozy 2014). Natomiast po nieznacznie wyższej średniej egzaminu (52% do 50%) oraz wyższym odchyleniu standardowym (28 do 24) można wnioskować, że ilość osób, które uzyskały wynik wysoki i bardzo wysoki z chemii zwiększył się w stosunku do wyniku z zeszłego roku. To przypuszczenie potwierdzają opublikowane przez CKE skale centylowe: Wynik powyżej 81% uzyskało w tym roku ponad 2 razy więcej osób niż w roku ubiegłym!

***

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe dane możemy wnioskować, że progi punktowe na kierunek lekarski i lekarsko-dentystyczny w tym roku nie spadną, lecz zdecydowanie bardziej prawdopodobny jest ich wzrost. Nie spodziewamy się powtórki z 2009 roku, ale 1/1,5-punktowy wzrost progów jest bardziej realny niż ich utrzymanie.

PROGNOZOWANE OSTATECZNE (wrześniowo-październikowe) PROGI PUNKTOWE W ROKU 2015:

KIERUNEK LEKARSKI, STACJONARNE

  • Białystok: 169
  • Bydgoszcz: 84,2
  • Gdańsk: 170 (z wysoką biologią)
  • Katowice/Zabrze: 166 (z wysoką biologią)
  • Kielce: 167
  • Lublin: 170/171
  • Łódź: 338/340
  • Poznań: 173 (na koniec września)
  • Rzeszów: 167
  • Szczecin: 167
  • Zielona Góra: 166/167 

KIERUNEK LEKARSKO-DENTYSTYCZNY, STACJONARNE

  • Białystok: 165/166 (z niską biologią)
  • Gdańsk: 167
  • Zabrze: 164/165
  • Lublin: 165 (z wysoką biologią)
  • Łódź: 330
  • Poznań: 167 (na koniec września)
  • Szczecin: 164 

***

Uwaga: Zastrzegamy sobie możliwość delikatnej korekty prognoz przed opublikowaniem pierwszych list rankingowych (w razie ewentualnej korekty, będzie ona zaznaczona).

[AKTUALIZACJA]

Prognozy dla uczelni trzyprzedmiotowych na kierunek lekarski zostały sporządzone całkowicie przez serdeczną koleżankę Martę (malta) oraz Jej Tatę, których zeszłoroczne prognozy były wyjątkowo trafne. Serdecznie dziękujemy za pomoc!

KIERUNEK LEKARSKI, STACJONARNE

  • Warszawa: 244 (z warunkiem)
  • Wrocław: 270 (z warunkiem)
  • Kraków: 238

KIERUNEK LEKARSKO-DENTYSTYCZNY, STACJONARNE

  • Warszawa: 238
  • Wrocław: 266
  • Kraków: 233

Prognozy dla UWM w Olsztynie nie będzie.
Za zwłokę w publikacji aktualizacji serdecznie przepraszamy.

///KOLEJNY WPIS: WSZYSTKIE TERMINY OGŁASZANIA LIST RANKINGOWYCH NA WSZYSTKICH UCZELNIACH///

Komentarzy: 7780

-->
  1. Jeśli chodzi o matmę to stare maturki zostaw sobie na koniec, rób zadanka z nowych zbiorów + nowe arkusze/propozycje itd

    Glikoproteina

    2015.07.05
    14:12

  2. @Przerażona – narazie to czekam na pierwsze listy które zadecyduja jaki jest poziom tym matur… :(

    dddd

    2015.07.05
    14:13

  3. @Marta hah, dzięki :D

    Kasiuleńka

    2015.07.05
    14:13

  4. Do tej maturki zrobiłam całe Arkusze Maturalne Aksjomatu i dało to za mało :(

    dddd

    2015.07.05
    14:14

  5. @dddd – jeżeli masz taką możliwość, myślę, że powinnaś spróbować :)

    Marta

    2015.07.05
    14:15

  6. @Marta mówisz o płatnych? Tak ale jest to ogromny koszt w skali 4 lat studiów :o

    dddd

    2015.07.05
    14:16

  7. Szzkoda że nie dają kredytów 18latkom to bym skorzystała xDD

    dddd

    2015.07.05
    14:18

  8. @dddd – dlatego piszę, że jezeli masz możliwość. U mnie to niestety odpada – składając na niestacjonarne trzeba jednak liczyć się z tym, że można tam zostać do końca niestety.

    Marta

    2015.07.05
    14:18

  9. @dddd jak to 4 lat? (a nie 6ciu?)

    o.O

    2015.07.05
    14:19

  10. Nie zrobiłam chyba ani jednego zadania z Aksjomatu/Kiełbasy, nawet z tych nowych z tego co kojarzę ;p
    Szczerze mówiąc, to najwazniejsze jest znać wymagania lub mieć korepetytora, który dokładnie wie czego mogą wymagać na maturze, w szkole bardzo często nauczyciele robią materiał, którego nie może po prostu być na maturze, bo coś musza robić przez te 3 lata, wiadomo, ale w moim przypadku przy tak szybkim ogarnianiu matmy po prostu nie było czasu na takie „dodatkowe” zadanka itd, więc polecam dokładnie zapoznać się z podstawą programową :)

    Glikoproteina

    2015.07.05
    14:20

  11. 4 lata stoma + rok to staż za który się chyba nie płaci.
    @Marta a jak to jest z tymi kredytami w Wielkiej Brytanii – ludzie na drogie studia biorą kredyt a po studiach spłacają go z zarobionych samemu pieniędzy :D
    Czemu tak w Polsce nie jest??

    dddd

    2015.07.05
    14:22

  12. Czy Aspiryna opublikuje prognozy na niestacjonarne oraz terminy rekrutacji?

    Malgosia

    2015.07.05
    14:23

  13. @Glikoprteina masz rację, lecz te zbiory są tworzone zgodnie z nową podstawą programową, co o czymś chyba świadczy :)

    dddd

    2015.07.05
    14:24

  14. @Małgosia też na to liczę :D
    A co, startujesz na niestacjonarne?

    dddd

    2015.07.05
    14:24

  15. Na wumie z niestacjonarnych da się rade realnie na stacjonarne przenieść?

    KCN

    2015.07.05
    14:26

  16. @dddd

    W wielkiej Brytanii jak zaczniesz zarabiać 20 tys funtów rocznie to dopiero wtedy zaczynasz spłacać kredyt

    Glikoproteina

    2015.07.05
    14:26

  17. Aspiryna już napisał, że na niestacjo nie wrzucą.

    Kasiuleńka

    2015.07.05
    14:26

  18. a na leku płaci się przez 6 lat czy też za staż już się nie płaci?

    o.O

    2015.07.05
    14:26

  19. @dddd Raczej 5 lat, staż to 6ty rok.

    Afrykanin Bambo

    2015.07.05
    14:27

  20. @KCN da się, ale musisz poprawiać maturę. Powodzenia!! Ucz się do matury i egzaminów na studia :)

    dddd

    2015.07.05
    14:27

  21. Czy coś w ten deseń, na pewno płaci się za 5 lat.

    Afrykanin Bambo

    2015.07.05
    14:27

  22. @dddd

    oczywiście że są tworzone zgodnie z nią, ale często w podręcznikach różnych wydawnictw pojawiaja się dodatkowe tematy których nie ma w podstawie programowej, co przekłada sie różwniez na zadania z zakresu danego materiału w zbiorach zadań, bo musza byc skorelowane z podręcznikami lub repetytoriami itp

    Glikoproteina

    2015.07.05
    14:28

  23. @Afrykanin Bambo – raczej nie. Skrocili studia o rok lekarski i dentystyczny.

    dddd

    2015.07.05
    14:28

  24. Jeszcze nie zdecydowałam, waham się między farmacją a stomą niestacjonarną.Na Warszawę niestacjonarną pewnie mi zabraknie a do innego miasta czesne plus utrzymanie może być za drogo.

    Malgosia

    2015.07.05
    14:29

  25. @dddd jednak licze, że na styk na stacjo się załapie 248pkt na wum lek mam.

    KCN

    2015.07.05
    14:29

  26. @KCN wg. prognoz malty z 4-pktową przewagą się załapiesz

    Kasiuleńka

    2015.07.05
    14:30

  27. @Glikoproteina być może. Dzięki za info ale chyba nie jestem w stanie śledzić podstawy programowej tylko muszę liczyć zadanka żeby nabierać wprawy.

    Choć podstawę można oczywiście przejrzeć (ale ja nie umiem tego czytać)

    dddd

    2015.07.05
    14:31

  28. jak skrócili lek i lek-dent to dlaczego na uczelniach jest powpisywane 6 lat?

    o.O

    2015.07.05
    14:32

  29. @Małgosia masz rację. Mam ten sam dylemat. Na niestacjonarne mogę się załapac ale studia są max drogie i nie wiem kto mi je opłaci :o
    A jak to jest z ta farmacją?
    Jakie masz wyniki maturalne?

    dddd

    2015.07.05
    14:32

  30. zrobila ten test lektorat w łodzi, ale na lek dent, a bardziej by mi pasowal lekarski , a na tym zaswiadczeniu juz mama lek-dent.. Myslicie ze to cos zmienia???

    Wiolka

    2015.07.05
    14:33

-->
×