PROGNOZA PROGÓW PUNKTOWYCH 2018

Autor: Tygrys

Czynnik 1: Limity przyjęć na medycynę

Sumarycznie mamy wzrost liczby miejsc na kierunek lekarski o 193. Na uczelnie dwuprzedmiotowe jest to wzrost o 126 osób w stosunku do roku poprzedniego. Na uczelnie, które w rekrutacji na kierunek lekarski wymagają trzech przedmiotów liczba miejsc zwiększyła się o 67.
[Kielce w tym zestawieniu traktowane są jako uczelnia dwuprzedmiotowa, ze względu na stosunkowo niską wagę matematyki w postępowaniu rekrutacyjnym]
Oznacza to, że w stosunku do zeszłego roku nieco łatwiej powinno być dostać się na studia medyczne. Jednak na spektakularny spadek progów spowodowany zwiększeniem limitu przyjęć nie ma co liczyć.

Czynnik 2: liczba osób przystępujących do egzaminów maturalnych z biologii i chemii

W 2017 roku do egzaminu maturalnego z biologii przystąpiło ok. 53 tys absolwentów (tyle osób złożyło deklarację maturalną), a sumarycznie około 70 tys. osób, co daje około 17 tys. osób poprawiających wynik. W tym roku jest to ok. 47 tys absolwentów , a łącznie ok. 73 tys. osób, co daje około 26 tys.(!!) osób podwyższających wynik. Zmalała liczba osób przystępujących do egzaminu z biologii po raz pierwszy, ale znacząco wzrosła liczba osób poprawiających. Należy więc uznać, że liczba osób przystępujących do egzaminu z biologii w celu dostania się na medycynę nie zmieniła się znacząco.
W 2017 roku do egzaminu maturalnego z chemii przystąpiło natomiast ok. 30 tys absolwentów (deklaracje), a sumarycznie ok. 45 tys. osób, co daje nieco około 15 tys. osób podwyższających wynik. W tym roku do matury z chemii przystąpiło ok. 27 tys absolwentów, a łącznie ok. 45 tys. osób (co daje ok. 18 tys. osób podwyższających wynik). W tym przypadku jak widać również zmniejszyła się liczba absolwentów piszących egzamin maturalny z chemii, ale wzrosła liczba osób poprawiających wynik.
Biorąc pod uwagę ten czynnik – nie będzie miał on większego wpływu na kształtowanie się progów punktowych.

Czynnik 3: analiza skali centylowej

W 2017 roku wynik z biologii powyżej 80% uzyskało około 1000 osób, a wynik powyżej 85% około 500.
W 2018 roku wynik z biologii powyżej 80% uzyskało około 500 osób, a wynik 85% osiągnął w siatce centylowej wartość 100, co oznacza, że bardzo niewielkiej liczbie osób udało się osiągnąć taki wynik.
W 2017 roku wynik powyżej 80% z chemii uzyskało około 3500 osób, a wynik powyżej 85% około 2300.
W 2018 roku wynik powyżej 80% z chemii uzyskało około 2200 osób, a wynik powyżej 85% około 1400.
Oznacza to, że zarówno biologia, jak i chemia wypadły gorzej niż rok temu. W tym miejscu należy zaznaczyć, że ankiety na blogu wiarygodnie odzwierciedliły tegoroczny trend (Ankieta namedycyne.eu). Będzie to miało dość znaczący i korzystny wpływ na kształtowanie się progów punktowych.
[Dane liczbowe wykorzystane powyżej informują o ilości absolwentów, którzy uzyskali dany wynik, bo ich dotyczą skale centylowe opublikowane przez CKE]

Podsumowanie

Jako, że liczba osób przystępujących do egzaminów z biologii i chemii nie będzie mieć znaczącego wpływu na progi punktowe, a obie matury wypadły wyraźnie gorzej niż przed rokiem można spodziewać się wyraźnego spadku progów punktowych na uczelnie medyczne, a efekt ten dodatkowo wzmacnia zwiększony w porównaniu z zeszłym rokiem limit przyjęć na studia lekarskie.

Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki przedstawiam progi na uczelnie dwuprzedmiotowe w 2018 roku:
KIERUNEK LEKARSKI, STACJONARNE

Białystok: 163/164
Bydgoszcz: 79
Gdańsk: 164/165
Katowice/Zabrze: 160
Kielce: 148
Łódź: 326
Opole: 158
Poznań: 165 (próg na koniec września)
Rzeszów: 159/160
Szczecin: 159/160
Zielona Góra: 159/160

Komentarz Aspiryny:

W analizie Tygrysa wzięto pod uwagę wszystkie główne czynniki warunkujące wartość progów punktowych. Prognoza jest wiarygodna i wszystko wskazuje na to, że w tym roku kandydaci z wynikami na pograniczu 160 punktów choć muszą składać dokumenty na wiele uczelni i będą czekać na swoje przyjęcie długo – powinni spać spokojnie :)

Jednocześnie wszystkim kandydatom na Medycynę gorąco rekomendujemy rekrutację na kierunku lekarskim na Uczelni Łazarskiego. Taki wybór nie jest już tylko opcją dla osób, którym nie powiodła się rekrutacja na uczelni publicznej, ale ze swoim innowacyjnym programem i podejściem powinien być brany pod uwagę przez każdego przyszłego lekarza. Dowiedzcie się, co Uczelnia oferuje przyszłym studentom Medycyny: Kierunek LEKARSKI na Uczelni Łazarskiego

 

<<AKTUALIZACJA 14.07.2018>>

Okazało się, że w prognozowaniu progów w tym roku byłem zbyt ostrożny. Pierwsze listy pokazują, że ostateczne progi punktowe (końcowo-wrześniowe) będą niższe niż prognozowałem. Zbyt duży wpływ przydzieliłem liczbie osób poprawiających, gdzie jedynie nielicznym udało się poprawić wynik. Biorąc pod uwagę czynniki, o których pisałem wyżej w poście, a także pierwsze listy rankingowe uważam, że progi ukształtują się w następujący sposób:

 Białystok: 160/161
 Bydgoszcz: 78
 Gdańsk: 160/161
 Katowice/Zabrze: 155/156
 Kielce: 148
 Łódź: 320
 Opole: 153/154
 Poznań: 161/162
 Rzeszów: 156/157
 Szczecin: 157
 Zielona Góra: 156/157

Proszę pamiętać, że są  to tylko PROGNOZY progów, które nigdy w 100% nie odzwierciedlą sytuacji rzeczywistej, a mają jedynie nakreślić tendencję spadków.  Uważam, że na uczeniach bardziej obleganych(UMB,UMP,GUMED,UMED Łódź) progi ukształtują się na poziomie około 160 punktów. Na nowych uczelniach(Rzeszów,Zielona Góra) oraz w Szczecinie progi na koniec września ukształtują się na poziomie około 156/157 pkt, ale nastąpią jeszcze spadki w październiku. Najniższego progu spodziewam się w Opolu.

 

Komentarzy: 5618

-->
  1. Jestem z CMUJ i wyniki z fizjo to chyba jakiś nieśmieszny żart, 10 dni oceniania żeby potem wpisać studentom 2 lub 3 a wybitnym jednostkom 3,5, ktokolwiek idzie do Krakowa niech uważa na tę katedrę, bo przez nią można się zrazić tym stosunkowo fajnym przedmiotem, całkiem ważnym dla przyszłych lekarzy :) Anatomia i histologia do przeżycia, sympatyczne katedry i asystenci, biochemia do ogarnięcia, pierwsza pomoc to formalność, reszta to pierdółki; a no i da się mieć wrzesień bez poprawek przy stosunkowo małym nakładzie nauki, trzeba mieć trochę fartu :-)))

    Joey

    2018.07.05
    18:52

  2. Mam pytanie odnośnie rekrutacji. Mam 165 pkt z bio i chem, z majcą rozszerzoną 223. Do Zabrza na stomę się na pewno załapię, a możliwe że do Krk też tylko później. Jak wygląda sytuacja z wpisaniem się na uczelnię, a po tygodniu zmianą na inną. Robią to bez problemu czy jakieś papierki trzeba?

    Joel

    2018.07.05
    19:00

  3. @Joey ale skad Ty to wiesz xd nie mamy dostępu do statystyk, wiemy tyle co popytamy znajomych. W mojej grupie chyba 1 osoba nie zdała a 1 nie ma dopuszczenia i fakt większość, ja też ma 3,5 ale nie od dziś wiadomo, że już sama ocena to trochę jest z przypadku w tej katedrze xd mi tam fizjo pasowało, z masajek zrozumiałam wiele więcej niż bym się nauczyła z konturka a też jak był temat który mi ewidentnie nie siadł to dało się wykuć. Niestety problemem jest zdawalność według rozkładu normalnego. A 10 dni jak na długi egzamin otwarty to i tak nie jest źle

    Romi

    2018.07.05
    19:00

  4. @Joel, bez problemu. tylko staraj się wtedy np w Zabrzu nie zostawiać oryginałów dokumntów jeśli można, wtedy wystarczy telefon,mail czy cokolwiek i oni niszczą te dokumenty a jak dasz oryginał tu musisz jechać odebrać

    Romi

    2018.07.05
    19:02

  5. @Romi Dzięki

    Joel

    2018.07.05
    19:05

  6. Jak obstawiacie stome Zabrze?

    Hmm

    2018.07.05
    19:14

  7. @Hmmm 158 z wysoką biologią/159 z niską

    Jinx

    2018.07.05
    19:16

  8. Mam pytanie odnośnie WUM-u. Ile tam w tamtym roku trzeba było mieć na niestacjonarne i jaki jest koszt roku? 36100? Proszę odpowiedzcie bo nie wiem czy składać

    Vertebre

    2018.07.05
    19:24

  9. Bo progi niestacjo w Wawie sa ukrywane. Na stronach brak informacji jakby nie było wgl niestacjo a są. Mam 194,5 i się zastanawiam czy warto składać.

    Vertebre

    2018.07.05
    19:27

  10. hej jak sądzicie czy na medycyne na uczelnie trzyprzedmiotowe mam szanse jesli mam 80 z bio 74 rozszerzona majza i 67 z chemii z góry dziękuję za odpowiedz i przepraszam ze jestem kolejną osobą ktora zadaje pytanie tego typu

    XYZ

    2018.07.05
    19:40

  11. @Joey też jestem z CMUJ, studiuje z Tobą na roku. Wcale nie jest tak źle z fizjologią, owszem, przeważają 3 i 3,5, ale znam osoby z 4, 4,5, a nawet z 5… i są też osoby zwolnione z egzaminu (kilkanaście na rok). Także nie ma takiej tragedii ;) Co do reszty zgadzam się, anatomia super, histologia również :)

    Lee

    2018.07.05
    19:40

  12. @Lee potwierdzam, rok temu np nie było zwolnień tylko jak ktoś wygrał synapsę a w tym były ;)

    Romi

    2018.07.05
    19:45

  13. Zgadzam się, fizjo poszło beznadziejnie, ale to może przez to, że do krzywej Gausa biorą jeszcze stomę, która ma większe luzy od nas i znają się juz na nauce, bo są na drugim roku

    XD

    2018.07.05
    19:53

  14. generalnie rozumiem, że wszyscy na stronie namedycyne.eu chcą iść na lek albo stome ale GDYBY JEDNAK ktoś chciał iść na fizjoterapie i poprawiać maturkę to CMUJ omijać szerokim łukiem xD

    xxx

    2018.07.05
    20:01

  15. No tez zalezy ile osob nie zdalo, 2 lata temu, jak ja zdawalem, to ponad 50% roku uwalili xD takze moze nie jest AŻ tak źle (plus ostatecznie z ponad 120 osob poprawiajacych nie zdalo 12, takze bez spiny raczej)

    ujujuj

    2018.07.05
    20:01

  16. @Medition

    Jajestem po 3 roku. Wiec weszlam 3 lata temu.
    Ja miałam 218,8 na niestacjonarne

    ann

    2018.07.05
    20:01

  17. Będą jakieś prognozy na WUM?

    www

    2018.07.05
    20:08

  18. Romi w zeszłym roku wszyscy którzy pojechali byli zwolnieni z różnymi ocenami ale zawsze.
    Ktoś ma 5 z egzaminu ? Niezle.

    WWW

    2018.07.05
    20:15

  19. @WWW ty idziesz na 4 rok? u nas tez były 5 z fizjo bez zerówki, znam dwie takie osoby xD

    ujujuj

    2018.07.05
    20:17

  20. Czy może ktoś wie na które uczelnie dostarcza sie dokumenty nie po przyjęciu ale juz po trafieniu na listę rezerwowa?:)

    Maria

    2018.07.05
    20:17

  21. Tak na 4.

    WWW

    2018.07.05
    20:35

  22. Nie wiedziałem, że u nas mieli 5. Myślałem, że tylko Ci z 0.

    WWW

    2018.07.05
    20:35

  23. Stoma w Zabrzu pewnie 157 będzie. MAtura podobnie jak w 2016 poszła, a 2017 nie był tak rewelacyjny jak 2015. Więc Absolwenci z zeszłego roku Nie podbiją progu

    Joel

    2018.07.05
    20:35

  24. Czy mając 93% z chemi, 73% z bioli i 94% z podstawowej matematyki mam szanse na medycyne w katowicach, wrocławiu, łodzi lub bydgoszczy z pierwszej listy?

    Zbigniew

    2018.07.05
    20:35

  25. U nas ponad połowa nie zdała z tego co pamietam :D

    WWW

    2018.07.05
    20:36

  26. @XYZ na CMUJ czy na WUM trochę mało :/ a inne trojprzedmiotowki to nie wiem :/

    XD

    2018.07.05
    20:37

  27. @Wojlek
    Jestem „trochę” wyżej niż po 1 roku :,D ale dopiero teraz udało mi się napisać maturę na tyle, żeby mieć nadzieję na przeniesienie. Teraz pytanie na ile taki myk byłby realny.

    Sloneczniczek

    2018.07.05
    20:38

  28. @WWW no ja byłem w tej ponad połowie xD good times, ale no jakimś cudem dalo sie to napisać na 5 (albo ktos wybral pare kartek i krzyknął „oni mają 5″ – bardziej prawdopodobne xD) ale mimo wszystko im dalej w las tym lepiej (przynajmniej na razie) nie ma co sie za bardzo bać tej fizjologii

    ujujuj

    2018.07.05
    20:41

  29. @Sloneczniczek a gdzie chcesz sie przeniesc i skąd? :D

    zuza

    2018.07.05
    20:41

  30. OMIJAJCIE RADOMMM!!!!!

    Serio

    2018.07.05
    20:41

-->
×